مدیرعامل انجمن پارسه دوستداران میراث فرهنگی مستقر در مرکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در این همایش یک روزه راههای گسترش روابط فرهنگی و احیای مناسبات کهن ایران و چین حول محور 'جاده ابریشم میراث مشترک' بررسی شد.
غلامحسین نوعی افزود: در پی شرکت 10 نفر از متخصصان تاریخ، باستانشناسی و کارشناسان گردشگری خراسان رضوی در 'همایش بین المللی جاده ابریشم' که دو سال پیش در چین برگزار شد، نشست 'ایران و چین افقهای همسو' دومین برنامه در ادامه سیاستهای تبادل فرهنگی میان دانشگاه فردوسی و سه دانشگاه چینی 'آنچویی، شانگ سی و پکن' در مشهد برپا شد.
وی ادامه داد: در همین چارچوب هیات فرهنگی چینی به سرپرستی پروفسور هان از دپارتمان فارسی 'دانشگاه شانگ سی' طی اقامت چند روزه در مشهد ضمن بازدید از آثار و بناهای تاریخی و موزه های خراسان رضوی، با مسئولان دانشگاه فردوسی مشهد راههای احیای بسط بیش از پیش روابط فرهنگی و دانشگاهی بین دو کشور را بررسی کردند.
مدیرعامل انجمن پارسه دوستداران میراث فرهنگی مستقر در مرکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در نشست امروز همچنین چکیده 20 مقاله متخصصان تاریخ، باستانشناسی و گردشگری دانشگاه فردوسی درباره مناسبات فرهنگی ایران و چین از زمان باستان تاکنون ارائه شد. 15 مورد از این مقاله ها به زودی در قالب کتاب چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
پروفسور هان رئیس هیات فرهنگی دانشگاه شانگ سی چین نیز در این نشست از سفرش به خراسان رضوی، مشهد و نیز حضور در دانشگاه فردوسی ابراز خشنودی و بیان کرد: از گسترش روابط کهن دو کشور در راستای اعتلای فرهنگ و درک بهتر مردم چین و ایران از یکدیگر استقبال می کنیم.
هم اینک 15 دانشجوی چینی در حال فراگیری زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد هستند.
نشستی فرهنگی 'ایران و چین افقهای همسو' به همت دانشگاه فردوسی مشهد و مشارکت انجمن پارسه دوستداران میراث فرهنگی مستقر در مرکز رشد همین دانشگاه، مرکز تحقیقات غرب آسیا و شرق آفریقای دانشگاه آنچویی چین، شهرداری مشهد و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران برگزار شد.
6070/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.