گیلس کاربونیئر روز سه شنبه در دیدار با مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در مشهد افزود: با توجه به سابقه جنگ در افغانستان و وجود خطرات مین، این آموزشها در ایران به اتباع آن کشور افغان موجب می شود تا بتوانند در بازگشت به کشورشان از آسیب در این زمینه محافظت شوند.
وی ادامه داد: بهره ‌گیری دو هزار و 400 نفر اتباع افغانستان از آموزشهای مقابله با خطرات مین در مرکز دوغارون هلال احمر واقع در مرز شرقی خراسان رضوی قابل توجه است.
نایب رئیس کمیته بین ‌المللی صلیب سرخ عملکرد جمعیت هلال احمر خراسان رضوی را خوب و موثر توصیف و بیان کرد: اعتبار کلانشهر مشهد ویژه و بین ‌المللی محسوب می شود و می توان این شهر را واجد ظرفیتهای بشردوستانه دانست.
وی گفت: در کنار پروژه آموزشهای آگاهی از خطرات مین به اتباع افغانستان، ارائه خدمات بهداشت اولیه و آموزشهای لازم برای اتباع آن کشور ساکن در منطقه گلشهر مشهد نیز شایسته قدردانی است. موضوع توانبخشی فیزیکی قربانیان مین و معلولان ناشی از انفجارهای جنگی نیز بسیار مهم است.
او از همکاری موثر ایران در حمایت از اتباع مهاجر افغانستان قدردانی و بیان کرد: فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی خوبی در افغانستان در حال انجام است و پروژه‌های کوچک فراوانی در آن کشور برای کمک به معلولان‌ داریم تا بتوانند روی پای خود بایستند که همراهی ایران در این زمینه سازنده و موثر است.
کاربونیئر همچنین به دیدارش با دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اشاره و بیان کرد: بسیار تحت تاثیر فعالیتهای هلال احمر ایران قرار گرفته ام.
رئیس نمایندگی کمیته بین ‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر در ایران نیز در این دیدار گفت: سعی بر این است که با حضور کارشناسان کشورهای مختلف آموخته ‌های خود را در زمینه اقدامات بشردوستانه در مناطق نیازمند به اشتراک بگذاریم.
مارک آخرمن افزود: جمعیت هلال احمر در هر کشوری نخستین همکار ما محسوب می شود. هرچند که لازم است با برخی مراجع دیگر کشورها مانند وزارت امور خارجه نیز در تعامل باشیم.
وی به دیدار با دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اشاره و بیان کرد: با وجود محدودیتهایی که وجود دارد سعی می‌ کنیم هر کجا نیاز به خدمات بشردوستانه و کمک به مردم باشد از ظرفیتهای کشورهای توانمندی مانند ایران بهره جوییم.
رئیس نمایندگی کمیته بین ‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر در ایران با ابراز رضایت از همکاری با هلال احمر خراسان رضوی، این استان و به خصوص مشهد را داری ظرفیتی فراملی و جهانی دانست.
مدیرعامل هلال احمر خراسان رضوی هم در دیدار با نایب رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به حضور 31 میلیون زائر سالانه در مشهد و ازدحام زائران رضوی در ایام نوروز و تابستان و دهه آخر صفر اشاره و بیان کرد: نگران تعداد زیاد زائران نیستیم بلکه به آن افتخار می ‌کنیم.
دکتر سیدمجتبی احمدی افزود: در دهه آخر صفر امسال افزون بر سه میلیون زائر به مشهد ‌آمدند که از این تعداد حدود 400 هزار زائر پیاده به این شهر مشرف شدند.
وی گنجایش زایرپذیری در مکه، منا و عرفات را در ایام حج تمتع حدود سه میلیون نفر اعلام و بیان کرد: در مدت 15 روز نوروز نیز گاهی تا حدود شش میلیون زائر به مشهد می ‌آیند و هیچ مشکل و نقصانی نیست زیرا خدمت به زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) باعث افتخار همگان است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نیز در ادامه همچنین گفت: تاب‌آوری عمومی مردم در افغانستان با توجه به فقدان ثبات لازم در حاکمیت آن کشور همچنان پایین به نظر می‌رسد بنابراین خواستار تداوم حمایتها از مردم آسیب‌ دیده و رنجور افغانستان هستیم.
وی به سفر اخیر رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به افغانستان و برخی توافقات اشاره و بیان کرد: اجرای پروژه آگاهی از خطرات مین در تایباد و مرز دوغارون برای اتباع افغانستان زمینه تعامل و همکاری خوبی را با آن کشور فراهم آورده و تاکنون ثمرات بسیاری داشته است.
احمدی همچنین به مشارکت جمعیت هلال احمر 16 استان ایران در 'طرح همسفران خورشید' برای خدمت به زائران پیاده در سال جاری اشاره و بیان کرد: در این چارچوب هزار و 200 نفر از داوطلبان، امدادگران و جوانان هلال احمر در ایام سالگرد شهادت امام رضا(ع) در جاده های منتهی به مشهد در خدمت زائران بودند.
وی در ادامه همچنین گفت: حضور فعال کمیته بین ‌المللی صلیب سرخ در کشورهای مختلف دنیا و در صحنه های مخاصمات، امیدبخش مردم است و در این منطقه و با توجه به شرایط می‌ بایست تقویت شود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی به تشکیل مدیریت بحران در اماکن متبرکه آستان قدس رضوی نیز اشاره و ظرفیت امدادرسانی در حوادث احتمالی در حرم رضوی را ارزشمند توصیف کرد.
خراسان رضوی تنها استان در کشور است که آموزشها پیشگیری از خطرات مین را به اتباع خارجی ارائه می دهد. این آموزشها در گذرگاه مرزی دوغارون شهرستان تایباد به افرادی که قصد خروج از ایران به افغانستان را دارند داده می شود. ارائه این آموزشها از سال 1382 آغاز شده است.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.