دکتر پیام ساسان نژاد روز یکشنبه در جمع خبرنگاران به مناسب هفته پیشگیری از سکته های مغزی بخش مغز و اعصاب بیمارستان قائم(عج) مشهد را بزرگترین مرکز این حوزه در شمال شرق کشور اعلام و بیان کرد: هر ماه بین 400 تا 500 بیمار مبتلا به سکته مغزی به این بیمارستان ارجاع داده می شوند که تنها پنج درصدشان در زمان طلایی سه ساعت پس از بروز علائم است مراجعه کرده اند.
وی افزود: شعار امسال 'روز جهانی سکته های مغزی' این است که سکته مغزی درمان دارد و بدین جهت مردم باید با علائم این ضایعه آشنا شوند و به محض بروز آنها بیمار را از طریق اورژانس 115 به بیمارستان انتقال دهند.
این پزشک متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: سه ساعت اولیه، زمانی طلایی برای درمان بیماران سکته مغزی است زیرا هر قدر زمان بیشتری از این مدت بگذرد آسیبها به نسج مغز بیشتر می شود که غیرقابل جبران خواهد بود.
وی گفت: طی سالهای اخیر وزارت بهداشت از طریق شماره تلفن 724 بطور 24 ساعته اقدامات مثبتی در راستای درمان و پیشگیری از عوارض بیشتر سکته مغزی را در حال انجام دارد. به این ترتیب بیمار در هر ساعت شبانه روز از طریق اورژانس 115 بطور مستقیم به بیمارستان ارجاع و بدون فوت وقت در آنجا آمپول مخصوص جهت حل لخته خون تزریق می شود. شرط این اقدام انتقال سریع بیمار به بیمارستان است.
او افزود: سکته های مغزی به دو شکل 'خونریزی' و یا 'گرفتگی رگ' در مغز بروز می کنند. 85 درصد سکته های مغزی با گرفتگی رگ و ایجاد لخته خون ایجاد می شود که در صورت درمان نشدن به موقع، آسیبهای جدی به مغز وارد می کند.
وی خارج کردن لخته را از دیگر راهکارهای درمانی بیماران سکته مغزی عنوان و بیان کرد: در این روش نوین با استفاده از دستگاه آژیوگرافی مغزی لخته خون از مغز خارج می شود. این دستگاه پیرو پیگیری و قولهای مساعد بناست در بیمارستان قائم مشهد راه اندازی شود.

* علائم سکته مغزی را بشناسید
مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در ادامه این نشست خبری سکته مغزی را شایعترین علت ناتوانی در جهان اعلام و بیان کرد: مهمترین اقدامی که می توان در مورد سکته مغزی انجام داد پیشگیری اولیه است.
دکتر محسن فروغی پور افزود: برای پیشگیری از بروز سکته مغزی باید فاکتورهای خطر از جمله فشار خون بالا، چربی خون، دیابت، کم تحرکی و استعمال دخانیات مهار شوند.
وی بر ضرورت حیاتی آشنایی عموم مردم با علائم سکته مغزی تاکید و بیان کرد: به محض مواجهه با فرد دچار سکته مغزی باید با اورژانس 115 تماس گرفت تا بتوان در 'زمان طلایی' بیمار را نجات داد و یا از عوارض بیشتر سکته پیشگیری کرد.
مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: شایعترین علامت سکته مغزی 'ضعف بدن و فلج ناکامل اندامها' است. هنگامی که فرد نتواند دست یا پایش را بالا ببرد، یک طرف صورتش بی حس شده باشد و یا در راه رفتن و تکلم دچار اختلال شود، در معرض سکته مغزی قرار گرفته است.
27 آبان تا دوم آذر ماه 'هفته پیشگیری از سکته مغزی نامگذاری شده است.
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.