مهدی عطار عنایتی روز دوشنبه در حاشیه برگزاری دومین نمایشگاه دستاوردهای دانشجویان جهاد دانشگاهی مشهد با عنوان 'رایحه امید' طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بسیاری از دانشجویان این واحد آموزش عالی از توانایی تولید محصولات کاربردی در زمینه های طراحی و دوخت انواع لباس، صنایع چوب و دکوری، گرافیک و سایر رشته های کارآفرینی برخوردارند اما توانایی مالی برای تاسیس کارگاههای تولیدی را ندارند.
وی اظهار داشت: تلاش داریم با برگزاری نمایشگاههایی از کارهای برتر دانشجویان به توسعه کارآفرینی و مهارت افزایی آنها کمک کنیم و در این نمایشگاه نیز دست ساخته های گروهی از دانشجویان در رشته های مختلف تولیدی از جمله فرهنگی، گردشگری، گرافیک، طراحی و دوخت لباس و صنایع چوب معرفی و در معرض دید عموم قرار گرفته است.
وی گفت: جهاد دانشگاهی وظیفه آموزش آکادمیک این دانشجویان در رشته های مختلف علمی کاربردی را بر عهده دارد و بسیاری از دانشجویان در طول دوران آموزش به خلاقیت های تازه ای می رسند که به سرعت می توانند ایده را به عمل تبدیل کنند لذا مسئولان ذیربط باید با حمایت های مالی و پرداخت وام برای خرید تجهیزات و تهیه مکان کارگاهی به آنها کمک کنند.
عنایتی افزود: برخی از این دانشجویان در رشته های خود نوآوری هایی داشته اند و نخبه هستند که می توانند با ایجاد کارگاههای کوچک برای خود و دیگر دانشجویان کار آفرینی کنند اما در تامین سرمایه اولیه با مشکل مواجهند.
وی اظهار داشت: در طول چهار روز برگزاری این نمایشگاه کارگاههای آموزشی دانشجویان نخبه 'ورک شاپ ' نیز برای سایر دانشجویان در حال برگزاری است تا بتوانند دانش و تجربه های خود در زمینه های مختلف تولیدی را در اختیار سایر دانشجویان قرار دهند.
یکی از دانشجویان غرفه دار در این نمایشگاه نیز گفت: با تعدادی از همکلاسی هایمان که در رشته طراحی و دوخت لباس تحصیل کرده ایم یک کارگاه خانگی کوچک راه انداخته ایم و در این نمایشگاه نیز بخشی از تولیدات برتر خود را به نمایش گذاشته ایم.
فاطمه عظیمی افزود: مهمترین مشکل دانشجویان رشته های علمی کاربردی نبود حمایت های صنفی و دولتی برای تامین اعتبار خرید تجهیزات، ایجاد کارگاه و بازاریابی محصولات است.
وی اظهار داشت: ما می توانیم تولیدات خود را با قیمت بسیار کمتر از کالاهای مشابه در بازار عرضه کنیم اما نه تجهیزات کافی برای تولید انبوه داریم و نه شرایطی داریم که بتوانیم سفارشات لازم را دریافت کنیم.
وی گفت: برای خرید تجهیزات لازم یک کارگاه خیاطی کوچک علاوه بر تهیه مکان، به حدود 20 تا 30 میلیون تومان سرمایه نیاز است که اغلب دانشجویان از تامین آن ناتوان هستند.
دومین نمایشگاه دستاورد های دانشجویان جهاد دانشگاهی مشهد با عنوان 'رایحه امید' تا فردا در سه راه ادبیات این شهر دایر است.
هم اکنون بیش از 2 هزار و 300 دانشجو در رشته های مختلف علمی کاربردی مرکز آموزشی جهاد دانشگاهی مشهد تحصیل می کنند.
6070 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.