به گزارش ایرنا، برف سفید زمستانی و شبهای برفی مانند بوم نقاشی است که روح آدمی با دیدن آن به وجد می آید و هر انسانی را به سر شوق می آورد، لذت خوردن نوشیدنی گرم در پشت پنجره برفی لذتی وصف ناشدنی دارد اما در این میان کسانی هستند که دانه های سفید برف مانند شلاق بر چهره و جسم و روحشان برخورد می کند.
فصل زمستان و برف و سرما برای افرادی که ساکن خانه های کارتنی هستند و شبهای سرد را در کارتنهای خالی و زیر پل ها و خیابانها به صبح می رسانند، نه تنها لذتی ندارد بلکه زخمی است مضاعف بر زخم هایشان.
البته هرسال با آغاز فصل سرما دستگاههای متولی نظیر بهزیستی و شهرداری اقداماتی برای ساماندهی کارتن خوابها انجام می دهند ولی این اقدامات کافی به نظر نمی رسد.
در این میان مقاومتی نیز از سوی کارتن خوابها برای مراجعه به محلهای اسکان و سرپناه ها وجود دارد و آنها با ترس و بی اعتمادی به متولیان امر، خواب در کارتنها را به اسکان در گرمخانه ها ترجیح می دهند.
طبق آمار رسمی ارائه شده توسط نهادهای متولی بیش از پنج هزار معتاد کارتن خواب در کلانشهر 3.5 میلیون نفری مشهد زندگی می کنند.

* مراکز سرپناه
معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در باره ساماندهی کارتن خواب ها در مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: 6 مرکز سرپناه شامل چهار مرکز ویژه مردان و 2 مرکز ویژه زنان در محدوده سکونتگاههای غیررسمی و حاشیه شهر مشهد فعالند تا به معتادان خیابانی و متجاهر خدمات ارائه دهند.
مسعود هنربخش افزود: در هر مرکز سرپناه مردان هر شب تا 60 نفر و در مراکز زنان 30 نفر به صورت شبانه پذیرش می شوند و این مراکز از ساعت 15 هر روز معتادان و کارتن خوابها را پذیرش و با ارائه خدمات خوابگاهی تا هشت صبح روز بعد میزبان آنان هستند.
وی اظهار داشت: ارائه خدمات به معتادان صرفا با مراجعه اختیاری آنان به مراکز سرپناه صورت می گیرد و معتادان خیابانی و متجاهری که توسط نیروی انتظامی جمع آوری می شوند به گرمخانه های شهرداری هدایت می شوند.
وی گفت: ارائه خدمات مددکاری، غذای گرم، امکانات استحمام و بهداشتی از جمله خدماتی است که به این افراد ارائه می شود.

* اسکان 6 هزار کارتن خواب
معاون اداره کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: از ابتدای ماه جاری تاکنون بیش از 6 هزار معتاد خیابانی و کارتن خواب شبها در مراکز سرپناه بهزیستی مشهد اسکان داده شدند.
هنربخش اظهار داشت: تمام مراکز سرپناه این نهاد به سیستم های سرمایشی و گرمایشی مجهز هستند و به افراد اسکان یافته خدمات پزشکی و مشاوره ای ارائه می کنند.

* فعالیت 15 گروه بازرسی
معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: متکدیان و کارتن خوابهای شهر مشهد توسط شهرداری های مناطق سیزده گانه این شهر جمع آوری می شوند.
خلیل الله کاظمی افزود: در حوزه فرهنگی نیز 15 گروه در حوزه خدمات شهری به منظور بازدید از پاتوق های کارتن خوابها و متکدیان و جمع آوری و انتقال آنان به گرمخانه های شهرداری فعال هستند.
وی اظهار داشت: مناطق سیدی، اسماعیل آباد، بولوار توس، کال زرکش، گلشهر، پنجتن، شهرک حجت ، اطراف کشف رود و محله نوده مشهد از جمله پاتوق های کارتن خواب هاست.
وی گفت: بازدید این گروه ها همزمان با فصل سرما آغاز شده و کارتن خوابها با 6دستگاه مینی بوس به گرمخانه منتقل می شوند.
کاظمی افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 10 هزار و 600 نفر در گرمخانه شهرداری مشهد اسکان داده شدند.
وی اظهار داشت: در گرمخانه شهرداری با یک وعده شام گرم و صبحانه از این افراد پذیرایی می شود و افراد در صورت تمایل صبح روز بعد با مینی بوس های مزبور به سطح شهر برمی گردند.
وی گفت: شهروندان می توانند در صورت مشاهده افراد کارتن خواب، از طریق تماس با مرکز 137 موضوع را اعلام کنند تا این افراد توسط نیروهای گشت شهرداری به گرمخانه منتقل شوند.

* توزیع غذای گرم در حاشیه شهر
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با هدف رسیدگی و توجه به اقشار کم درآمد، هر هفته افراد کم بضاعت در مناطق حاشیه شهر شناسایی و پنجشنبه های هر هفته با جمع آوری آنها در مساجد غذای گرم متبرک بین آنان توزیع می شود.
سید خلیل منبتی افزود: سهمیه هر هفته بر اساس ظرفیت و شناسایی افراد نیازمند متغیر است.
وی اظهار داشت: رسیدگی به امور مستضعفان و محرومان از مهمترین اولویت ‌های آستان قدس رضوی است که با جدیت و برنامه ‌ریزی به سرانجام می رسد.
معاون اجتماعی و امور مشارکت های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز گفت: با توجه به آغاز فصل سرما از ابتدای آبان ماه اقداماتی برای ساماندهی کارتن خوابها در این کلانشهر آغاز شده است.
رضا دانایی افزود: مرکز خانه سبز شهرداری با ظرفیت پذیرش 300 نفر زن و مرد در هر شب از عصر هر روز تا صبح روز بعد پذیرای کارتن خوابهای خود معرف است.
وی اظهار داشت: از این افراد با صبحانه و شام گرم پذیرایی می شود و محل خواب گرم در اختیار آنها قرار می گیرد.
وی گفت: ظرفیت گرمخانه شهرداری به صورت کامل پر نمی شود و از حدود یک سوم این ظرفیت استفاده می شود.
7505/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.