وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای افزایش بهره‌وری آب، کشت‌های گلخانه‌ای در کشور به‌ویژه در مناطق خشک و کویری همانند خراسان‌جنوبی باید گسترش یابد.

به گزارش ایلنا، محمود حجتی در حاشیه مراسم بهره برداری از پروژه تجهیز و نوسازی در سطح ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان طبس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به‌منظور افزایش بهره‌وری آب کشت‌های گلخانه‌ای به‌ویژه در مناطق خشک و کویری همانند خراسان جنوبی باید گسترش یابد.

حجتی با تاکید بر اینکه در مناطق خشک باید از بذور که مقاوم به تنش‌های خشکی و شوری و سازگار با محیط استفاده شود، افزود: بذور ۲۵ تا ۳۰ درصد در افزایش محصول می‌تواند تاثیر داشته باشد.

وی با مبارزه با آفات و بیماری‌ها را در افزایش بهره‌وری تولید موثر دانست و گفت: تجهیز و نوسازی اراضی و همچنین مکانیزاسیون نیز در افزایش بهره‌وری آب و تولید اثر دارد.

وزیر جهاد کشاورزی درباره طرح استفاده از نژادهای پربازده دام سبک در شهرستان طبس خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح، روزانه متوسط شیر تولیدی دام سبک در شهرستان از ۰.۲ لیتر با رشدی ۱۰ برابری به ۲ لیتر افزایش یافته است.

وی دو قلوزایی و چند قلوزایی و همچنین افزایش تولید شیر را از ویژگی‌های دام‌های سبک پربازده برشمرد و با اشاره به مستعد بودن استان خراسان‌جنوبی برای پرورش شتر اظهار داشت: در خراسان‌جنوبی ظرفیت‌های زیادی در پرورش شتر به ویژه شتر شیری وجود دارد که به آن کمتر پرداخته شده است.

حجتی یادآور شد: نژادهای شترهای بومی کشور روزانه حدود دو تا سه لیتر شیر می‌دهند اما نژادهایی در جهان وجود دارد می‌توانند تا ۱۵ لیتر شیر در روز بدهند.

وی ادامه داد: با توجه عرصه‌های طبیعی استان خراسان‌جنوبی بویژه طبس، پرورش شتر می‌تواند اشتغال‌زایی و درآمدزایی برای مردم منطقه داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.