حسین شرافتی راد روز یکشنبه در حاشیه بازدید از مرز دوغارون طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود 95درصد کالاهایی که به شکل ترانزیت به افغانستان ارسال می شود از امارات به بندرعباس و گمرک شهید رجایی و باهنر وارد شده و از طریق گمرک دوغارون به افغانستان ارسال می گردد و پنج درصد دیگر از این کالاها نیز از سایر گمرکات کشور به گمرک دوغارون وارد می شود.
وی اظهار داشت: بیشترین حجم کار این گمرک ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالاهای تجار افغانستانی و پاکستانی و گاه هندی و دیگر کشورهای همسایه افغانستان، از طریق کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس به گمرک بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرک های مرزی ترانزیت می شود.
وی گفت: هرات یکی از مهمترین بازارهای کشور افغانستان است که با نقطه صفر مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون 120کیلومتر فاصله دارد و نقش بسزایی در اقتصاد 2 کشور ایفا می کند.
فرماندار تایباد همجواری این شهرستان با کشور افغانستان را فرصت طلایی در زمینه های مختلف اشتغالزایی دانست و افزود: بیش از 50 درصد صادرات استان خراسان رضوی از گمرک و مرز دوغارون انجام می شود.
وی اظهار داشت: سالانه بیش از یک میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از یک میلیارد دلار از طریق این گمرک به بازارهای هدف افغانستان صادر می شود که نشان از علاقه مندی بازارهای این کشور به کالاهای ایرانی دارد.
وی گفت: با توجه به جایگاه استراتژیک این شهرستان مرزی، به منظور تحقق شعار سال، مسئولان باید به این منطقه نگاه ویژه ای داشته باشند که در صورت فراهم شدن زیر ساخت های لازم در مرز و گمرک دوغارون این منطقه می تواند نقش بسزایی در اشتغال جوانان جویای کار و تامین معیشت خانواده های مرزنشین داشته باشد.
شرافتی راد افزود: با توجه به اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان به ویژه شهرستان تایباد با استان هرات می توانیم در حوزه مسایل فرهنگی نیز تعاملات مناسبی داشته باشیم.
استان خراسان رضوی 300 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.
شهرستان تایباد در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.
7494 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.