مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی گفت: از روز هشتم تا 18 آبان ماه جاری پنج میلیون و 129 هزار و 928 زائر و مسافر به صورت پیاده و سواره وارد این شهر شدند. از این تعداد چهار میلیون و 694 هزار و 36 نفر به صورت سواره با وسایل نقلیه شخصی، اتوبوسهای جاده ای، قطار و هواپیما به مشهد سفر کردند.
مهدی فروزان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عمده این زائران با جمعیت سه میلیون و 605 هزار و 415 نفر با وسایل نقلیه شخصی و 661 هزار و 735 مسافر نیز با ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای وارد مشهد شدند.
وی اظهار داشت: 270 هزار و 89 مسافر هم از طریق ناوگان ریلی و 156 هزار و 797 نفر هم از طریق فرودگاه شهید هاشمی نژاد وارد مشهد شده اند.
مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی گفت: در این مدت 435 هزار و 892 زائر به صورت پیاده به مشهد سفر کردند که در قالب چهار هزار و 890 کاروان ساماندهی شده بودند.

* آمار سازمان پایانه های شهرداری مشهد
بر اساس آمار انتشار یافته در پورتال سازمان پایانه های شهرداری مشهد، از هفتم تا پایان روز 18 آبان ماه تعداد مسافران ورودی به مشهد با اتوبوس، مینی بوس و سواری از طریق چهار پایانه مسافربری این شهر 587 هزار و 848 نفر است.
محمدهادی ضیایی مهر مدیرکل راه آهن خراسان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از نهم تا 19 آبان ماه حدود 400 هزار مسافر از طریق 890 رام قطار به صورت ورودی و خروجی در مسیر مشهد سفر کردند که 200 هزار نفر از آنان مسافران ورودی به این شهر هستند.

* ورود 977 هزار خودرو به مشهد
رئیس مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز گفت: از هفتم تا پایان 18 آبان ماه جاری 977 هزار و 850 خودرو سواری و وانت وارد مشهد شده اند.
ابوالفضل حسینی عشرت آباد افزود: ورود این تعداد خودرو از طریق پنج ورودی مشهد از شهرستانهای سرخس، چناران، فریمان، کلات و آزاد راه مشهد - باغچه به وسیله دستگاههای تردد شمار در این محورها شمارش و ثبت شده است.
وی با ابراز بی اطلاعی از تعداد سرنشینان محاسبه شده برای هر خودرو اظهار داشت: پلاکهای تکراری در این ترددها حذف نمی شوند و ممکن است یک پلاک در مسیرهای رفت و برگشت متعدد طی 10 روز به عنوان مثال دو یا چند بار ثبت گردد.
رئیس مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: در این مدت ورود 632 هزار و 631 خودرو به استان از طریق 9 دستگاه تردد شمار در مسیرهای ورودی شامل فاروج - قوچان، سه راه چکنه - چناران، داورزن - سبزوار، اسفراین - سبزوار، فردوس - بجستان، بردسکن - کاشمر، فردوس - گناباد، قاین - گناباد و قاین - خواف ثبت شده است.

* تدوین ثبت آمار توسط کارشناسان دستگاههای حمل و نقل
مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی در تشریح برخی اختلافات در آمارها گفت: مرجع اصلی اعلام آمار در این زمینه اداره کل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری است که از آمار ارسال شده توسط کارشناسان دستگاههایی همچون میراث فرهنگی، راهداری، فرودگاه و راه آهن را در تنظیم آمار نهایی استفاده می کند.
فروزان افزود: از طرفی براساس فرمولی که در اختیار داریم شمارش مسافران در هر ناوگان حمل و نقل مطابق با ضریب خاصی انجام می شود. یعنی تعداد مسافران قطارهای ورودی مشهد در چند روز منتهی به سالروز شهادت حضرت امام رضا(ع) با بیش از 90 درصد گنجایش قطار محاسبه می شود اما این تعداد در روزهای دیگر با حدود 60 درصد گنجایش قطار ثبت می گردد.
وی اظهار داشت: تعداد مسافران ورودی به مشهد با خودروهای شخصی نیز با شمارش تعداد خودروهای سواری ثبت شده توسط دستگاههای تردد شمار محاسبه می شود. در این چارچوب در روزهای عادی برای هر خودرو سواری ورودی به مشهد 2.5 مسافر و در روزهای اوج سفر مانند روزهای منتهی به سالروز شهادت حضرت امام رضا(ع) چهار مسافر محاسبه می شود و در دیگر روزهای دهه آخر صفر ظرفیتی به جز اعداد ذکر شده برای محاسبه مسافر هر خودرو در نظر گرفته می شود.
مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی همچنین به آمار انتشار یافته در پورتال سازمان پایانه های شهرداری مشهد اشاره و بیان کرد: این آمار همه اتوبوسهای ورودی به مشهد را شامل نمی شود زیرا برخی اتوبوسها ممکن است مسافر خود را در مکانی به جز پایانه های زیر نظر شهرداری از جمله پایانه امام رضا(ع) پیاده کرده باشند.

* ورود سالانه 31 میلیون زائر و مسافر به مشهد
سخنگوی ستاد خدمات سفر در خراسان رضوی افزود: طبق آخرین آمار شمار گردشگران و زائران ورودی به این استان به 31 میلیون نفر در سال رسیده است.
فروزان اظهار داشت: در صحت این آمار هیچ شک و تردیدی وجود ندارد زیرا بر اساس فرمول اعلام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سنجش و اعلام می شود و در صورت وجود هر گونه شک و تردید در آمار ارائه شده باید طرح مطالعاتی صحیح و قابل دفاعی اجرا شود زیرا بیان این آمار با ارائه مستندات آماری کاملا قابل دفاع است.
3221/6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.