در شب رحلت حضرت محمد مصطفی (ص) و حضرت امام حسن مجتبی (ع) نوای عزا با قرائت سوره حضرت محمد (ص) در شهر مشهد طنین افکند و عاشقان نبوی و سوگواران آل محمد (ص) به سوی حرم مطهر رضوی رهسپار شدند.
بعد از نماز مغرب و عشا، آستان ملائک پاسبان رضوی که سراسر سیاه پوش و صحن های آن برای پذیرایی از زائران مفروش شده بود، محل اجتماع زائرانی بود که از راه های دور و نزدیک، پیاده و سواره خود را به مضجع شریف ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) رسانده بودند تا عرض تسلیت خود را به ساحت مقدس آن امام همام ابراز دارند.
همزمان با شب 28 صفر،‌ هیات های عزاداری که دسته روی خود را از خیابانهای منتهی به حرم مطهر رضوی آغاز کرده بودند، وارد حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) شده و به عزاداری پرداختند.
در مراسمی که به همین مناسبت با عنوان شکوه ایثار در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، هزاران زائر و مجاور در غم رحلت خاتم الانبیا محمد مصطفی (ص) و شهادت مظلومانه دومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام حسن (ع) اشک ماتم ریختند.
استاد حوزه علمیه قم در این مراسم گفت: روایاتی از رسول خدا (ص) در کتابهای شیعه و سنی وجود دارد‎ که بر نگرانی پیامبر (ص) در باره بعد از رحلت ایشان دلالت می کند.
حجت الاسلام ناصر رفیعی، غرق شدن در شهوت، قطع صله رحم، بی ‎برنامه بودن امت، تفرقه و ربا خواری را از موضوعاتی نام برد که پیامبر اسلام (ص) در باره آنها ابراز نگرانی ‎کرده بودند.
وی افزود: رسول گرامی اسلام (ص) در طول 23 سال دوران رسالت خود همواره دغدغه جانشینی پس از خود را داشتند و از همان ابتدا تلاش می‌ کردند حضرت علی (ع) را به عنوان حاکم و امیر مومنان برای مردم معرفی کنند و بستر امامت آینده وی را هموار سازند و برای این موضوع نگرانی داشتند که بین امت مسلمان تفرقه نیافتد.
وی اظهار داشت: یکی دیگر از نگرانی ‌های مهم پیامبر اعظم (ص) در باره امت مسلمان، توجه افراطی به پول، دارایی و ثروت اندوزی بود، زیاده ‌روی در این زمینه سبب پررنگ شدن جنبه ‌های اقتصادی و رنگ باختن دیگر جنبه ‌های زندگی مانند اخلاق، تربیت و معنویت در جامعه می ‌شود.
حجت الاسلام رفیعی، هوا پرستی را از دیگر نگرانی‌ های رسول اکرم (ص) برای امت مسلمان دانست و گفت: هوا پرستی باعث می ‌شود انسان در دین خدا بدعت ایجاد کند، مانند همان کاری که وهابیت انجام داد و برای رسیدن به پست و مقام در دین خدا بدعت ایجاد کرد.
امروز نیز حرم مطهر رضوی محل عزاداری بیش از 6 هزار هیات مذهبی و بیش از 100 هزار زائر پیاده از دور و نزدیک است، جمع کثیری از شیعیان در سالگرد رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت حضرت امام حسن (ع) در مشهد گرد هم آمدند و اجتماع عظیمی از سوگواران و پیروان نبوت و امامت را تشکیل داده اند.
از صبح امروز دسته‌‏ های عزاداری در خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی به حرکت درآمدند و قرار است پس از سخنرانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع)، عزاداران و هیات های مذهبی اجتماع بزرگ رضویون را تشکیل دهند.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.