دکتر زهرا اباصلتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق بررسیهای پیشین 87 تا 90 درصد دختران و پسران نوجوان خراسان رضوی در مقطع تحصیلی متوسطه دچار کمبود ویتامین دی تشخیص داده شده بودند.
وی ادامه داد: پس از مداخلات انجام شده از سال 1395 تاکنون و با ارائه قرص ویتامین دی هر ماه یک عدد به تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه در سطح خراسان رضوی هم اینک کمبود ویتامین دی در بین آنها به 20 درصد کاهش یافته است.
مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ویتامین دی یکی از ریزمغذیهای مهم مورد نیاز بدن است و کمبود آن از مشکلات بهداشتی در تمام دنیا به شمار می رود.
وی افزود: نور آفتاب یکی از منابع مهم تشکیل و ایجاد ویتامین دی در بدن است. خراسان رضوی با وجود برخورداری از نعمت آفتاب یکی از استانهای با شیوع بالای کمبود ویتامین دی در سطح کشور شناخته شده است.
اباصلتی گفت: کمبود ویتامین دی در بین زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود. هم اکنون کمبود این ویتامین در تمام گروههای سنی در کشورمان مشاهده می شود اما بیشترین کمبود در گروههای سنی نوجوانان و جوانان گزارش شده است.
ویتامین دی از ویتامینهای لازم برای بدن و محلول در چربی است که به رشد و استحکام استخوانها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌ کند. منبع اصلی دریافت این ویتامین نور آفتاب و پس از آن غلات، ماهی، تخم مرغ، لبنیات و شیر است.
1858/3027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.