تورج همتی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: سرشماری حیات وحش شاخص استان با محور شمارش علف خواران از ابتدای آبان ماه آغاز شده و تاکنون سرشماری پنج منطقه شامل مناطق شکار ممنوع کلیلاق، بزمای و نوبهار و نیز مناطق حفاظت شده افتخار و باغ کشمیر در شهرستان های فریمان، زاوه، مه ولات، تربت جام و گناباد پایان یافته است.
وی افزود: پیش بینی می شود سرشماری وحوش استان تا پایان آذر ماه ادامه یابد.
وی با بیان اینکه وسعت مناطق زیر پوشش سرشماری در سال جاری حدود 10 درصد افزایش دارد، اظهار داشت: پیش نیاز اصلی مدیریت حیات وحش کسب اطلاعات لازم در زمینه تعداد و تراکم جمعیت وحوش است.
همتی گفت: سرشماری با مشارکت محیط بانان ،کارشناسان حیات وحش ،جوامع محلی و طبیعت دوستان و با هدف برآورد جمعیت حیات وحش، بررسی وضعیت زاد و ولد ، شناسایی عوامل تهدید و شناسایی مناطق مستعد برای ارتقای سطح حفاظتی آنها اجرا می شود.
وی افزود: 770 نفر در این سرشماری مشارکت دارند که در قالب 320 گروه در استان ساماندهی شده اند.
وی اظهار داشت: در این سرشماری گونه های قوچ و میش اوریال، پازن، بز و آهو به روش مشاهده شمارش می شوند ضمن اینکه سایر گونه های مشاهده شده نیز در این سرشماری مستند سازی خواهند شد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با توجه به وسعت و تعداد مناطق تحت مدیریت و لزوم برآورد سریع جمعیت وحوش و با توجه به محدودیت های مالی، مناسب ترین روش برای سرشماری وحوش، روش مشاهده مستقیم از طریق پیمایش خطی است که بر این اساس مسیرهای سرشماری هر منطقه بر روی نقشه های توپوگرافی با تکیه بر تجارب محیط بانان و کارشناسان حیات وحش استان مشخص می شود.
20 درصد مساحت 117 هزار و 769 کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد. مساحت زیستگاههای این استان 2 میلیون و 500 هزار هکتار است.
خراسان رضوی به ازای هر 25 هزار هکتار یک محیط بان در اختیار دارد.
این استان دارای 41 منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل 28 اثرملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و 13 منطقه شکار ممنوع است.
حدود 80 گونه پستاندار، 285 گونه پرنده، 2 گونه دو زیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می کنند.
گونه ‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.