محمد مطیع روز یکشنبه در همایش 'طراحی بسته بندی سوغات ویژه خراسان رضوی' در مشهد افزود: دنیا این شهر را به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ قبول کرده است اما در این زمینه حرکت ما لاک پشتی بوده و هیچ چیزی را مدون نکرده ایم.
وی اظهار داشت: خراسان رضوی استان آزمایشی در زمینه صنایع دستی است و بیشترین کارگاههای صنایع دستی کشور را در خود جای داده است.
وی گفت: 70 رشته صنایع دستی در استان وجود دارد و بیش از 500 فروشگاه صنایع دستی در این استان فعالیت می کند.
مطیع افزود: این استان 31 میلیون گردشگر دارد اما کار خاصی در زمینه ارائه صنایع دستی به آنها صورت نگرفته و تاکنون نتوانسته ایم به خوبی موضوع سوغات را مدیریت کنیم و از داشته هایمان استفاده مطلوب نمائیم.
وی اظهار داشت: شبکه سازی سوغات را از پارسال در پیش گرفته ایم و به نمونه سازی محصول و به روز کردن آن هم توجه کرده ایم.
وی گفت: استانداردسازی محصول نیز موضوع مهمی است و تاکنون نشان استاندارد سنگ هرکاره ، فیروزه و عقیق خراسان رضوی نیز در 2 بخش گرفته شده است.
مطیع ادامه داد: مجوزهای نشان اعتماد هم به فروشگاههای صنایع دستی خراسان رضوی داده شده که نشان می دهد جنسی که داخل فروشگاهها فروخته می شود فقط جنس ایرانی است.
شورای جهانی صنایع دستی در مرداد ماه سال 1395 شهر مشهد را به عنوان شهر جهانی گوهرسنگهای قیمتی برگزید.
براساس آخرین آمار معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور، در حال حاضر نزدیک به 370 رشته صنایع دستی در 15 گروه طبقه بندی شده اند که از این تعداد 70 رشته در استان خراسان رضوی به ثبت رسیده است.
مشهد با بیش ازهشت هزار و 900 کارگاه انفرادی و گروهی و بیش از 20 هزار هنرمند و صنعتگر، از نظر جمعیت شغلی شاغل به کار در صنایع دستی نیز جزو سه شهر اول کشور محسوب می شود.
از مهمترین رشته های صنایع دستی این استان می توان به زیورآلات سنتی از جمله مخراج کاری، قلمزنی انگشتر، حکاکی و مرصع کاری، حجاری سنگ، گلیم بافی، سراجی سنتی، گلدوزی دستی مشهد، کاشی معرق، کاشی هفت رنگ، کاشی سازی سنتی، منبت چوب، گره چینی، معرق چوب، فیروزه کوبی، سفال و سرامیک، طراحی سنتی، مشبک چوب، مشبک فلز، نازک کاری چوب، معرق چرم، معرق فیروزه، مقرنس کاری، گچ بری، نگارگری ایرانی و آینه کاری نام برد.
1922/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.