علی خوش نیت روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مدت پنج سال است به حرفه احیای قفلهای قدیمی مشغول هستم و قفلهای سبک قدیم با طراحی حیوانات، پرندگان یا ابنیه تاریخی را با همان شکل و شمایل قدیمی اما با رعایت اصول فنی جدید می سازم.
وی قفلهای دست ساز خود را نو نوع ذکر و بیان کرد: دسته نخست قفلهایی که جنبه تزیینی دارند و در نگاه نخست همگان تصور می کنند یک قفل عتیقه با قدمت چند صد ساله است و دسته دوم قفلهایی که جنبه کابردی دارند و با نمونه های خارجی نیز قابل رقابت هستند.
او افزود: قیمت قفلهای تزیینی مشخص نیست و بسته به میزان وقت برای ساخت آن ارزشگذاری می شوند اما بهای قفلهای کاربردی که زمان ساخت آن یک شبانه روز است یک میلیون ریال می باشد.
وی ادامه داد: فنر داخل قفلهای ضد سرقت خارجی موجود در بازار با مقدار کمی اسید از بین رفته و ماهیت ضدسرقت خود را از دست می دهند اما آلیاژ بکار رفته در قفلهایی که می سازم به شکلی است که تخریب آن برای سارقان بسیار زمانبر است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه نیز گفت: نظیر این صنعتگر قفل ساز در سطح کشور تنها دو نفر شناسایی شده اند که از حیث مفاهیم زیبایی شناسی و ظرافت در کار به جرائت می توان گفت استاد علی خوش نیت همتا ندارد.
علی محمدی افزود: یکی از وظایف انجمنهای میراث فرهنگی شناسایی هنرمندان و صنعتگران گمنام است لذا تاکنون 15 نفر هنرمند این حوزه در تربت حیدریه شناسایی شده اند که به تدریج معرفی خواهند شد.
تربت حیدریه در فاصله 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
6121/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.