محمد رحیم نوروزیان روز سه شنبه در مراسم بیست و یکمین دوره انتخابات شورای دانش آموزی استان خراسان رضوی افزود: مجلس دانش آموزی باید جایگاه واقعی خود را پیدا کند و فقط به برگزاری انتخابات ختم نشود.
وی اظهار داشت: اگر نمی توانیم در کنار هم و باهم به صورت موثر کار کنیم علت آن عدم تمرین دموکراسی و آموزش نیافتن در این زمینه است.
وی گفت: حضور در پای صندوق های رای و مشارکت در انتخابات حداقل دموکراسی است و مجلس دانش آموزی باید فراتر از این عمل کند.
معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی افزود: دموکراسی به معنای این است که حقوق همه افراد در جامعه رعایت شود به ویژه حقوق اقلیت ها بنابراین دموکراسی معنای گسترده ای دارد.
وی با بیان اینکه آزادی نقد و گفت و گو در دموکراسی جزو شاخصه های بارز است، اظهار داشت: دموکراسی با آزادی قرین و همراه است و هیچ کشور و جامعه ای نمی تواند به پیشرفت برسد مگر اینکه آزادی و دموکراسی را تجربه کند.
وی گفت: دموکراسی در عین حال به معنای آن است که افراد از حقوق طبیعی خود بهره مند باشند، جابه جایی آسان قدرت در جامعه شکل گیرد و پایبندی به قوانین نیز از ویژگی های مهم آن است.
نوروزیان افزود: پیشرفت، رفاه، توسعه و عدالت همگی از مسیر دموکراسی عبور می کند بنابراین نسل آینده که مدیران و مالکان آینده هستند باید تمرین دموکراسی را انجام دهند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم تقویت تفکر نقادانه و پرسشگرانه را از اهداف اصلی تشکیل شوراهای دانش آموزی عنوان کرد و گفت: اگر جامعه پرسشگر نباشد مردم هر حرفی را می پذیرند.
علیرضا مالک اشرفی افزود: خوشحالیم که دانش آموزان ما به سویی حرکت می کنند که بدون بررسی مطلبی را نپذیرند.
وی با اشاره به طرح پرسش مهر هر سال ریاست جمهوری اظهار داشت: علاوه بر اصل سوال و محتوای آن، دلیل طرح سوال توسط رئیس جمهوری در اول مهر این است که دانش آموزان روحیه پرسشگری را در خود تقویت کنند.
وی همچنین با اشاره به انتخاب رئیس مجلس دانش آموزی کشور از استان خراسان رضوی این مجلس را برآیند شوراهای دانش آموزی عنوان کرد و گفت: شورای مدرسه با پیگیری و درایت می تواند بازوان توانمند مدیر مدرسه و زبان گویای دانش آموزان باشد.
مالک اشرفی افزود: شوراها در مدارس می توانند پیشنهاد های دانش آموزان را ارائه کنند چرا که تجربه ثابت کرده است بهترین ایده ها برای اداره مدارس از طرف دانش آموزان بوده است و این شورا تشکیل شده است که حرف زدن و حل مسئله را به دانش آموزان یاد داده و ایده های نو را پرورش دهد.
وی اظهار داشت: امروز 940 هزار دانش آموز در هشت هزار و 900 آموزشگاه این استان در انتخابات دانش آموزی شرکت کرده و 68 هزار دانش آموز را به عنوان اعضای اصلی و علی البدل شوراهای دانش آموزی استان انتخاب می کنند.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.