حبیب راضی روز پنجشنبه در نشست کمیته تخصصی پسماند کلانشهر های کشور در مشهد افزود: ساماندهی پسماندها به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اولویت ویژه دارد لذا بین 17 تا 30 درصد اعتبارات شهرداریها در همین حوزه هزینه می شود.
وی به موضوع مدیریت پسماند اشاره و بیان کرد: پسماندها از سه منظر تولید گازهای گلخانه ای، فرسایش و آلودگی خاک و هزینه کرد منابع مالی خسارات قابل توجهی دارند لذا می بایست در جستجوی راهی بود که خسارات پسماند در هر سه حوزه کاهش یابد.
سرپرست دفتر هماهنگی خدمات شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور ادامه داد: بر اساس آمار سال پایه مطالعاتی (1395) در سه حوزه یاد شده سالانه 45 میلیارد تومان خسارت ریالی وارد می شود. از کل پسماند جمع آوری شده در کشور 25 درصد بازیافت شده، 75 درصد دفن می شود که از این میزان پنج درصد دفن بهداشتی دارد، برای 27 درصد جمع آوری مکانیزه و هفت درصد تفکیک زباله تر از خشک در مبداء انجام می شود.
وی گفت: بر اساس برنامه ریزی، در افق پنج سال آینده باید در بازیافت زباله از 25 به 80 درصد، در خصوص دفن از 75 درصد به 20 تا 30 درصد، جمع آوری میکانیزه از 27 به 60 درصد و تفکیک زباله از هفت درصد به 30 درصد دست یافت. بر پایه این چشم انداز در کشور 283 منطقه مدیریت پسماند شهری و روستایی با 123 پروژه پردازش و کمپوست، 264 محل دفن و 18 نیروگاه زباله سوز پیش بینی شده است .
راضی افزود: در کل شهرها و روستاهای کشور روازنه حدود 58 هزار تن زباله با نسبت 70 درصد تر و 30 درصد خشک تولید و از این میزان حدود 75 درصد می شود که تنها دفن پنج درصد آن بهداشتی است.
مسئول روابط عمومی مدیریت پسماند شهرداری مشهد نیز در حاشیه این همایش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان میانگین تولید روزانه پسماند را در این کلانشهر دو هزار تن اعلام و بیان کرد: این میزان در ایام زوارپذیری افزایش می یابد.
فرخنده مداح حسینی افزود: از کل پسماند تولیدی شهر مشهد 25 درصد زباله خشک شامل کاغذ، پلاستیک و شیشه قابل بازیافت است و هم اینک حدود 11 درصد آن بازیافت می شود.
وی ادامه داد: هم این کارخانه کمپوست مشهد روزانه 650 تن پسماند را می پذیرد. همچنین یک نیرگاه برق زباله سوز 660 کیلوواتی در این شهر فعال و ساخت یک نیروگاه دیگر در دست مطالعه است. علاوه بر موارد یک کارخانه بازیافت آسفالت نیز با تناژ قابل توجه در شهر مشهد فعالیت دارد.
مسئول روابط عمومی مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: در سطح این کلانشهر سه و نیم میلیون نفری 48 ایستگاه جمع آوری زباله خشک در محلات مختلف فعالند که شهروندان می توانند در ازای تحویل پسماندهای خشک اقلام مصرفی همچون مواد شوینده و نوشت افزار دریافت کنند.
نشست کمیته تخصصی پسماند کلانشهرهای کشور با حضور مدیران عامل سازمانهای مدیریت پسماند 15 کلانشهر ایران با هدف بررسی راهکارهای علمی و کارشناسی این حوزه و تبادل تجربیات و اطلاعات در مشهد برگزار شد.
6070/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.