رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: در حال حاضر از حدود 1280 شهرداری موجود در کشور 85 درصد وضعیت خوبی ندارند و برای پرداخت حقوق پیمانکارها و بخش خصوصی دچار مشکل هستند با این ضعیت ما در کلانشهری مثل مشهد که بالغ بر سه و نیم میلیون جمعیت دارد با مشکلات بیشتری مواجهیم.

حمید بنایی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص عملکرد شورا و شهرداری مشهد عنوان کرد: جلسه‌ای با آقای حیدری رئیس شورای شهر مشهد و چند جلسه با آقای خامسی شهردار مشهد داشتم و دو روز پیش نیز یک جلسه با آقای امیر شهلا رئیس شورای استان داشتیم، با توجه به اینکه خودم قبلا کار شهرداری و شورا انجام دادم به خوبی می‌دانم که با توجه به وضعیت شهرداری‌ها و عدم درآمد پایدار مشکلات زیادی وجود دارد.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قطعا شهرداری می‌تواند منشا خوبی در حوزه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشد چرا که کار شهرداری کار متنوعی است اما خب با وجود محدودیت‌ها و مشکلات مالی موجود الان موفقیت‌ها نسبی است و اینکه بگوییم همه ما صددرصد موفق بودیم، درست نیست.

بنایی عنوان کرد: در خصوص شورا و شهرداری مشهد باید گفت تقریبا همه برنامه‌ریزی‌‌ها به سمت اجرایی شدن پیش می‌رود و با توجه به عدم وجود درآمد پایدار و از طرفی مشکلات متعدد در بحث ترافیک، حاشیه‌نشینی و ... اقدامات مثبت بوده است اما باید توجه داشت که همه باید پای کار بیایند مشهد شهری متعلق به جهان اسلام است و نه فقط شورا و شهرداری بلکه دولت، نمایندگان مجلس، استانداری و آستان قدس باید در همکاری با هم مشکلات را حل کنند.

وی تصریح کرد: الان شورا در حال انجام کار خود است و اقای شهردار هم برای وظایف خود برنامه‌ریزی می‌کند و طرح و لوایحی که به شورا پیشنهاد می‌دهد طرح‌های خوبی است و کارهای اجتماعی خوبی نیز انجام می‌دهد و انصافا میبینم که حرکت به سمت مثبتی است اما برای شهر مشهد یک نگاه ویژه ملی و فراملی نیاز است.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به طور کلی روابط و تفاهمات شورا شهر و شهرداری‌ها با نمایندگان مجلس کم است اما چنانچه ارتباطات بیشتر باشد نمایندگان می‌توانند منشا اثرات مثبت باشند که بخشی از این موضوع به گرفتاری زیاد نمایندگان برمیگردد.

وی ادامه داد: باید از طرف اعضای شوراها و شهردار ارتباط بیشتری با مجلس برقرار شود برای مثال از وقتی آقای خامسی شهردار مشهد شده رابطه حوزه شهرداری مشهد با نمایندگان و حوزه مجلس بهتر شده و این خیلی ارزشمند است. هفته پیش با آقای خامسی در خدمت رییس، هیات رییسه و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بودیم و من یادم نمی‌آید در دوره شهرداری و شوراهای گذشته چنین اتفاقی افتاده باشد.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود 25 تا 30 میلیون زائر به مشهد می‌آید، گفت: مشهد نیازمند توجه ویژه‌ای در بخش بودجه زائر است اما متاسفانه دولت‌ها هم توجهی به مشهد مقدس نداشتند، اگر دولت‌ها متوجه بودند و برنامه‌ریزی داشتیم می‌توانستیم استفاده بسیار زیادی از این بخش داشته باشیم.

بنایی افزود: خوشبختانه شورا در حد خود برای بخش زیارت تلاش می‌کند و کارهای خوبی هم انجام داده است اما متاسفانه بودجه‌ای که همه نمایندگان مخصوصا آقای قاضی زاده تلاش کردند که در حوزه زیارت به مشهد اختصاص یابد در نهایت آنطور که باید نشد و دیگر شهرها خود را آویزان مشهد کردند و متاسفانه دولت نتوانست به تعهد خود عمل کند و این خیلی بد است. اگر آن بودجه به مشهد می‌آمد قسمتی از مشکلات حوزه زیارت مشهد را میتوانستیم با آن بودجه حل کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی اظهار کرد: در حوزه اقداماتی که نمایندگان می‌توانند برای بهبود وضعیت شهرداری انجام دهند می‌توان به اصلاح قوانین کهنه و دست و پاگیر در حوزه شهرداری‌ها اشاره کرد که در حال حاضر بخشی از این قوانین اصلاح شده است، همچنین کمیسیون درامد پایدار شهرداری‌ها هم در مجلس تشکیل شده و من از کمیسیون عمران در این کمیسیون مامور شدم و طرح خیلی خوبی برای درامد پایدار شهرداری‌ها نوشتیم که من این طرح را یک ماه و نیم پیش به همه شهرداری ها دادم تا اصلاحیه و پیشنهادات خود را سریع‌تر بدهند ولی هنوز خروجی ندیدم و البته باید توجه داشت که گرفتاری شهرداری ها خیلی زیاد است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.