به گزارش ایرنا، زندگی اجتماعی تابع نظام خاصی از ارزشهاست که اخلاق و حقوق شهروندی از مهمترین مولفه های آن می باشد و بنا بر اعتقاد اندیشمندان حوزه علوم اجتماعی 'ارزشهای شهروندی از طریق عقل انسان' قابل کشف است.
بنا به اذعان کارشناسان این حوزه، اخلاق شهروندی متاثر از حقوق شهروندی است. بر این اساس برای رسیدن به زندگی در اجتماع سرزنده و بانشاط ارتقاء اخلاق شهروندی و اخلاق مدیریتی ضرورتی انکارناپذیر است.

* اخلاق شهروندی و کاهش جرایم
معاون رییس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: رابطه مستقیمی بین رعایت اخلاق شهروندی و کاهش جرایم در جامعه وجود دارد.
محمود رفسنجانی افزود: فضایل و کمالات اخلاقی منجر به پایبندی به وظایف، رعایت حقوق دیگران، بخشش، تواضع، صبر و بردباری می شود و زمینه ارتکاب جرم را کاهش می دهد.
وی پرداختن به اخلاق را در زمینه پیشگیری از وقوع جرم و جلوگیری از تعدی و تجاوز به حقوق دیگران با اهمیت توصیف و بیان کرد: پایبندی بیشتر مردم به رعایت مسائل دینی و اخلاقی در زمانهایی همچون ماه مبارک رمضان و ماههای عزاداری سیدالشهدا(ع) بر کاهش میزان پرونده های ورودی به شوراهای حل اختلاف تاثیر می گذارد.
رئیس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی بر ضرورت آموزش عمیق مسائل اخلاقی به فرزندان در کانون خانواده و مدارس تاکید و بیان کرد: فراگیری و کسب رفتارهای حسنه و اهتمام افراد در رعایت ارزش ها می تواند به عنوان عاملی موثر در افزایش سطح همدلی و همبستگی افراد جامعه عمل کند و به تناسب آن از میزان اختلافات و جرایم بکاهد.
وی ادامه داد: کارکنان شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی با تمسک به آموزه های قرآنی، دینی و اخلاق مداری برای برقراری صلح و آشتی در بین طرفین دعاوی تلاش می کنند. این امر در سال گذشته منجر به صلح و سازش 50 هزار پرونده از مجموع 266 هزار پرونده ورودی به شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی شد.

* احساس تعلق به شهر
عضو شورای اسلامی شهر مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: چنانچه حس تعلق به شهر در مردم ایجاد شود و مرد شهر را سرمایه خود بدانند نسبت به آن تعصب داشته و اخلاقمدار خواهند بود و در مراقبت از زندگی اجتماعی و فضای شهری کوشا خواهند بود.
احمد نوروزی افزود: رفتار شهروندان از مباحث مهم حوزه شهروندی و شهرنشینی است و این رفتار در حوزه های مختلف نظیر حمل و نقل، ترافیک و غیره می تواند نمود داشته باشد. چنانچه فرهنگهای مختلف شهرنشینی تبدیل به رفتار شود ارتقاء اخلاق شهروندی رقم زده می شود.
وی ادامه داد: شهروندان باید در شهر احساس عزت و احترام داشته باشند و توانمندسازی شهروندان باید اولویت باشد لذا نباید فضای شرمندگی برای شهروند ایجاد کرد.
عضو شورای شهر مشهد گفت: مدیران شهری باید ظرفیت پذیرش شهروندان پرسشگر را داشته باشند و در راستای رفع نیاز شهروندان گام بردارند. مدیریت شهری نیازمند خرد جمعی است و باید بستری برای تحقق این مهم فراهم شود زیرا با تقویت خرد جمعی زمینه مشارکت شهروندان در حوزه های مختلف، اخلاق شهروندی نیز تقویت می شود.

* ارتقاء اخلاق شهروندی در گستره مدیریتی
جانشین شهردار مشهد در ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: نقش مدیریت در ارتقاء اخلاق شهروندی انکارناپذیر است زیرا عملکرد خوب مدیران ارتقاء اخلاق شهروندی را به همراه دارد.
مصطفی صفایی افزود: شهرنشینی از جدیترین مباحث روز دنیاست، اصول شهرنشینی را باید به شهروندان آموزش داد و در فضای شهرنشینی شرایط برای زیست تمام شهروندان با شرایط مختلف جنسی و جسمی فراهم باشد.
وی ادامه داد: لحاظ اخلاق مدیریتی و شایسته سالاری در نظام مدیریتی مشکلگشای بسیاری از مسائل موجود در شهرها و مدیریت شهری ابزاری برای توسعه فرهنگی و اجتماعی در شهرها است که مدیران باید به خوبی از این ظرفیت استفاده کنند.
او گفت: در مقوله آموزشی ابتدا باید مدیران تحت آموزش قرار گیرند تا به وظیفه خود نسبت به شهروندان آگاه شوند و خود را ملزم به پاسخگویی بدانند.

* لزوم پرسشگری در جامعه
عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: جامعه باید نسبت به مسائلی که در اطرافش می گذرد حساسیت داشته و فعال و پیگیر باشد که این مهم عین اخلاق شهروندی است.
نوروزی افزود: مدیران و افراد جامعه نماد شهروندان هستند و تاثیر و تاثر متقابل از یکدیگر می گیرند لذا پرسشگری و انتقاد منطقی به ارتقاء شهر کمک می کند. جلب اعتماد مردم منجر به ارتقاء اخلاق شهروندی می شود، مدیریت شهری باید مسائل شهر را به موقع به شهروندان اطلاع رسانی کند زیرا شهر متعلق به مردم است نه مدیران لذا باید گزارش دهی به مردم با شفافیت صورت گیرد.
وی ادامه داد: ارتقاء فرهنگ شهروندی ارتقاء فرهنگ میزبانی را به همراه دارد. فرهنگ میزبانی با نمادهای فیزیکی شهر معرفی می شود، رفتار شهروندان بیشتر از ساختمان ها می تواند هویت ایجاد کند.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.