به گزارش ایرنا، ایجاد زمینه و موقعیتی برای داشتن تفریحات سالم یکی از ضروریات هر جامعه تلقی می شود که علاوه بر اینکه در نشاط اجتماعی و غنی سازی اوقات فراغت موثر است می تواند رضایت شهروندان را به دنبال داشته باشد.
از طرفی با توجه به زندگی شهرنشینی و کاهش تحرک افراد لازم است کودک بخشی از اوقات خود را در فضای آزاد و پر از شادابی سپری کند، از این رو داشتن وسایل و امکانات تفریحی در شهرها جزئی از زندگی شهری به شمار می رود.
در این میان احداث و راه اندازی شهرهای بازی به عنوان فضاهایی که نقش مهم در ارتقای شاخصه های مزبور دارند بسیار حائز اهمیت است و می تواند علاوه بر تبدیل شدن به منابعی برای درآمد زایی، زمینه ساز ایجاد خاطرات شیرین کودکی در کنار خانواده باشد.

*شهربازی ضرورت دوران کودکی
یک کارشناس علوم اجتماعی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: تمام افراد جامعه بخصوص کودکان نیاز بسیار به بازی در محل های پرهیجان و شاداب مانند شهربازی دارند تا به وسیله آن انرژی خود را تخلیه و هیجاناتشان را کنترل کنند.
محمد باقرزاده با بیان اینکه شهرهای بازی علاوه بر کنترل هیجانات، بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی را نیز به کودکان آموزش می دهد افزود: دستگاه های ایمن بازی با ارتفاع بلند مانند چرخ فلک و ترن هوایی ترس از ارتفاع را در کودکان از بین می برد.
وی با بیان اینکه احداث شهرهای بازی می تواند تاثیر مستقیم در کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشد اظهار داشت: بازهای فکری و گروهی در شهرهای بازی نقش موثر در رشد و بلوغ فکری کودکان و ایجاد نظم و انضباط در آنها دارد.

*سهم کودکان سبزوار از شهربازی هیچ است
سبزوار با توجه به جمعیت بسیار شهری و همچنین قرار گرفتن در مسیر میلیونها زائر و مسافر جاده تهران - مشهد، از یک شهربازی ساده محروم است و امکانات تفریحی ندارد که این امر علاوه بر گلایه مندی شهروندان، به آرزویی دیرینه برای کودکان این شهر تبدیل شده است.
یکی از شهروندان سبزوار به خبرنگار ایرنا گفت: تنها شهربازی سبزوار در محوطه بوستان این شهر قرار داشت که با اختصاص این مکان به بوستان بانوان در سال 1391، شهربازی به بوستانی در منطقه توحید شهر سبزوار منتقل شد.
اسماعیل رودسرابی افزود: این شهربازی پس از انتقال به محل جدید پس از حدود 6 ماه فعالیت تعطیل شد و تا امروز هیچگونه خدماتی به شهروندان ارائه نکرده است.
وی با بیان بی اطلاعی از علل تعطیلی این مجموعه اظهار داشت: کوتاهی و غفلت مدیران شهری در راه اندازی این مجموعه سبب محروم شدن شهروندان و به خصوص کودکان سبزوار از وجود یک شهربازی مناسب و استاندارد شده است.
رودسرابی که دارای 2 فرزند است گفت: کمبود فضای تفریحی و مکان شاد و ایمن در سبزوار سبب شده نوجوانان و جوانان در معرض برخی آسیب های اجتماعی قرار گیرند چرا که مکان مناسبی برای سپری کردن اوقات فراغت خود ندارند.

*مشکلات حقوقی، شهربازی سبزوار را به تعطیلی کشاند
رئیس کمیسیون فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار با اشاره به تعطیلی شهربازی این شهر گفت: در سال 1391 قرارداد احداث شهربازی جدید با بخش خصوصی در منطقه توحید شهر سبزوار منقعد شد که پس از سه سال این مجموعه به بهره برداری رسید اما به سبب منطقی نبودن قرارداد، این شهربازی پس از 6 ماه فعالیت تعطیل شد.
مسعود پسندیده افزود: در ابتدا، قرارداد 15 ساله با اجاره ماهیانه 20 میلیون ریال بین سرمایه گذار و شهرداری امضا شده بود در حالی که از دکه های مطبوعاتی و فروشگاههای بوستان های سبزوار بیش از این مبلغ اجاره دریافت می شود.
وی اظهار داشت: تعطیل بودن شهربازی برای سرمایه گذار طرح، شهرداری و مردم خسارت داشته است چرا که با گذشت زمان تجهیزات فرسوده شده و استفاده ای برای هیچ کس نداشته است.


رئیس کمیسیون فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار با بیان اینکه در حال حاضر بهره برداری برای جایگزین نداریم عنوان کرد: با وجود برگزاری نشست هایی با بهره بردار طرح، مشکلاتی ایجاد شده و همکاری با طرف قرارداد دشوار شده است از اینرو این شهربازی با مشارکت شهرداری سبزوار و یا از طریق برگزاری مزایده به بهره بردار دیگری واگذار می شود.
پسندیده خاطرنشان کرد: برای ایجاد شور و نشاط شهروندی و بهره مندی مطلوب از اوقات فراغت، شورای شهر و شهرداری سبزوار توسعه پارک ها، فضای سبز و مکان های بازی برای کودکان و نوجوانان را در دستور کار قرار داده است. از این رو این شورا تلاش دارد با رفع مشکلات شهربازی سبزوار، این مجموعه را از ابتدای سال آینده به بهره برداری برساند.
*شهرداری به تعهدات خود عمل نکرد
سرمایه گذار و بهره بردار شهربازی سرزمین نور سبزوار به خبرنگار ایرنا گفت: سه ماه پس از انعقاد قرار داد احداث شهربازی سبزوار، شهردار تغییر کرد و از آن زمان با اعلام دلایلی از جمله منطقی نبود قرار داد، تعهدات شهرداری متوقف شد.
سعید بنی فضل افزود: طبق قرارداد، عملیات عمرانی شهرداری درمجموعه شهربازی نور باید سال 92 انجام می شد که تا سال 94 ادامه داشت و در این مدت از تجهیزات و وسایل بازی که با هزینه زیادی خریداری و نصب شده بود استفاده ای نشد.
وی اظهار داشت: طولانی شدن عملیات عمرانی شهرداری سبزوار و تعطیلی شهربازی نور هزینه های دوباره شامل، فرسودگی تجهیزات، تعمیر، نگهداری و رنگ آمیزی در برداشته است.
وی با اشاره به اینکه برخی تعطیلی شهربازی را به سبب استاندارد نبودن تجهیزات و وسایل بازی می دانند گفت: این موضوع واقعیت ندارد چون تمامی وسایل نصب شده استاندارد است و اسناد آن ارائه و مورد تایید شهرداری سبزوار قرار گرفته است.
سرمایه گذار و بهره بردار شهربازی سرزمین نوز افزود: با توجه به اینکه 25 میلیارد ریال برای تجهیزات شهربازی سرزمین نور هزینه شده است، تلاش می شود در نشست هایی با شهرداری و توافق های لازم این شهربازی آغاز بکار کند.
سایه اختلافات تابستان امسال را هم به سومین سال بدون شهربازی و هیاهو برای کودکان و نوجوانان سبزواری تبدیل کرد. اختلافاتی که نه تنها فرصت شادی را از شهر گرفته بلکه خاطره تفریح در شهربازی را برای کودکان به فراموشی سپرده است. امید است با برنامه ریزی مدون و پیگیری مستمر بار دیگر شهربازی شهرمان در میان خنده و شادی کودکان جلوه نماید.
سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
8145/7495
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.