حمیدرضا پوریوسف روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی سالمند افزود: نرخ کنونی سالمندی در خراسان رضوی 9.5 درصد می باشد که نسبت به نرخ 10.5 درصدی در کشور پایین تر است. میانگین جهانی شاخص جمعیت سالمندان 12 درصد است.
وی ادامه داد: خدمات مختلف به سالمندان در خراسان رضوی توسط 40 مرکز شبانه روزی و پنج مرکز روزانه سالمندان ارائه می شود.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی همچنین گفت: ظلم به واژه سالمند و برداشتهای ذهنی در مورد این واژه وجود دارد. در پشت واژه جوان حس قدرت است و در واژه کودک نیز حس بازیگوشی و کودکانه توام می شود اما در پس واژه سالمند ذهنیت توام با ضعف و ناتوانی می باشد که ظلم فراوانی به این قشر است.
وی افزود: بر همین اساس به دنبال حذف نام 'سالمند' از مراکز نگهداری سالمندان هستیم تا شاهد آثار و پیامدهای ذهنی منفی در این زمینه نباشیم.
پوریوسف همچنین پوکی استخوان را مهمترین خطر تهدیدکننده سلامت افراد سالمند ذکر و بیان کرد: زنان در 50 سالگی و مردان از 60 سالگی روند کاهش حجم استخوان را تجربه می کنند. تنها راه مقابله با این نقصان ورزش و تغذیه مناسب زیر 30 سالگی است تا سالمندی سالم را از نظر استحکام استخوانها تحکیم کند.
وی شکستگی لگن و استخوان ران را در بین سالمندان بسیار شایع اعلام و بیان کرد: علت این است که استخوان لگن نیمی از وزن بدن را تحمل می کند و شکستگی آن یکی از عوامل مهم مرگ در سالمندان محسوب می شود بنابراین پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی لگن در سنین بالا امری الزامی است.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: مشکل بینایی در سالمندان نیز به معنای افزایش احتمال سقوط یک سالمند است. فقدان تعادل به عنوان عوارض برخی داروها در سالمندان از دیگر عواملی است که سلامت این قشر را تهدید می کند.
استان خراسان رضوی شش میلیون و 400 هزار نفر جمعیت دارد. نهم مهر ماه 'روز جهانی سالمند' نامگذاری شده است.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.