سیدجواد حسینی روز شنبه در مراسم نمادین نواختن زنگ گردشگری در یکی از مدارس مشهد افزود: هر گردشگر سلامت سه برابر یک گردشگر معمولی ارزآوری و سودآوری دارد که باید در این زمینه و گسترش آن توجه بیشتری صورت گیرد.
وی به درآمدزایی صنعت گردشگری و جایگاه آن به عنوان سومین صنعت سودآور دنیا پس از صنعت نفت و خودروسازی اشاره و بیان کرد: برنامه ریزی و سیاستگذاری در جهت توسعه گردشگری امری ضروری است زیرا کشورهایی مانند ترکیه که جاذبه های بسیار پایین تری از ایران دارند معادل درآمد نفتی کشور ما از صنعت گردشگری سود کسب می کنند.
سرپرست معاونت امور زائران استانداری خراسان رضوی همچنین بر تنوع در صنعت گردشگری و درآمدزایی همه شاخه های این حوزه تاکید و بیان کرد: تحقق 'گردشگری ترکیبی' متشکل از انواع گردشگری در این استان مدنظر است و در این میان 'گردشگری زیارت و دینی محور' محسوب می شود.
وی افزود: پارسال 31 میلیون زائر به مشهد سفر کردند که این شمار تا سال 1404 به 40 میلیون نفر می رسد. سه میلیون نفر از این تعداد زائران خارجی از 20 ملیت جهان بوده اند. باید تامین زیرساختهای گردشگری مورد توجه جدی قرار گیرد و علاوه بر آن به ارتقای فرهنگ میزبانی توجه ویژه شود که در این میان مدارس به عنوان نقطه ثقل ارتقای فرهنگ میزبانی هستند.
حسینی ادامه داد: نیازسنجی زائران نیز امری ضروری است لذا یکی از اهداف راه اندازی 'پژوهشگاه زیارت' تامین همین نیاز بوده و ایجاد پنج رشته دانشگاهی با موضوع زیارت در خراسان رضوی مصوب شده است .
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: توسعه و ترویج گردشگری باید از مدارس پایه گذاری شود و در این زمینه آموزش و پرورش نقش اساسی دارد. کتاب میراث فرهنگی قرار بود به کتابهای آموزش و پرورش اضافه شود که هنوز محقق نشده است.
ابوالفضل مکرمی فر افزود: سهم ایران از یک میلیارد گردشگر در جهان حدود پنج میلیون نفر است. باید سهم ایران از گردشگران بیش از این افزایش یابد.
هفته گردشگری از پنجم مهر ماه آغاز شده است.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.