بتول گندمی روز دوشنبه در نشست شورای اسلامی شهر مشهد افزود: سال 1377 که نخستین انتخابات شوراهای شهر و روستا در کشور برگزار شد هجمه های زیادی به نظام شورایی وارد شد و اگر حمایتهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت اصلاحات نبود امروز شاهد 20 ساله شدن این نهاد مردمی نبودیم.
وی ادامه داد: منتخبان مردم در شوراها از دل مردم برخواسته اند و از لحاظ کیفی افراد منتخب به گفتمان مردم نزدیکند اما امروز نیز نظام شورایی مورد حملات عده ای قلیل با هدف ناکارآمد نشان دادن این نهاد قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: به مدت 14 سال در این کلانشهر شورای شهر و مدیریت شهری در اختیار یک جریان بود، حال اگر شورا نهادی ناکارآمد است پس چرا وارد آن شدید؟ این مدت زمانی است که که می توان طی آن یک شهر را ساخت، هزینه ها را کاهش داد و تجلی حضور شهروندان را در مدیریت شهر پررنگ کرد اما واقعا چنین اتفاقی در مشهد افتاده است؟
وی افزود: برخی منتسبان به مدیران قبلی شهرداری و شورای شهر پیشین مشهد در فضای رسانه ای اعتراضهایی بهانه جویانه نسبت به شورا و مدیریت فعلی شهری مطرح می کنند. این داغ را به کجا ببریم فردی که باید خود پاسخگوی کارنامه و عملکرد خود باشد امروز مدعی شده است.
گندمی ادامه داد: برنامه ریزان و فعالان دانشگاهی وضعیت شهرداری و شورای شهر مشهد را در پایان نخستین دوره شورا و پایان چهارمین دوره شورای شهر مقایسه و قضاوت کنند، ببینید فهرست امید چه تحویل داده و چه تحویل گرفته است؟
وی همچنین بر احیای ظرفیتهای مغفول مانده قانون اساسی در خصوص اختیارات شوراهای شهر و روستا تاکید و بیان کرد: نظارت بر مدیریت شهری بر عهده شوراهاست و باید بر آن اهتمام ورزید.
عضو شورای شهر مشهد گفت: سال 1392 بودجه مصوب شهرداری مشهد 9 هزار و 536 میلیارد تومان بود. بین سالهای 92 تا 97 تورم حدود 89 درصد رشد داشت ولی بودجه مصوب امسال شهرداری 18 درصد کمتر از سال 1392 و 23 درصد کمتر از سال 1395 است. اگر می شود با چنین بودجه ای شهر مشهد را اداره کرد پس چرا در دوره گذشته حاضر نشدید با هزینه کمتر شهر را اداره کنید؟
وی افزود: در نخستین سال فعالیت شورای پنجم شهر مشهد 448 میلیارد تومان از مطالبات معوق پیمانکاران پرداخت و 580 میلیارد تومان مطالبات دولتی نیز اخذ شد که 349 درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است. نیمه نخست امسال نیز 49 درصد از بدهیهای کوتاه مدت بانکی پرداخت شده و سهم درآمدهای پایدار شهرداری مشهد امسال نسبت به پارسال شش درصد بیشتر شده است.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.