همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی، سرویس های مدارس در قالب قرارداد با شرکت های حمل و نقل معرفی شده از سوی سازمانهای اتوبوسرانی و تاکسیرانی و با بکارگیری رانندگان متعهد و امین و با هماهنگی مدیران مدرسه به منظور رفت و آمد دانش آموزان فعال می شوند.
در اجرای طرح خدمات رسانی سرویسهای مدارس، استان خراسان رضوی به خاطر بیشترین پوشش با خدمات دهی به 130 هزار دانش آموز جزو استانهای برتر کشور است.
ارائه خدمات در این قالب از اهمیت بسزایی برخوردار است و بکارگیری رانندگان متعهد، اخلاق مدار، توانمند و استفاده از خودرو های سالم در ارائه خدمت به دانش آموزان از ضرورت های مورد توجه است.
در این میان هر سال گلایه های متعدد از سوی والدین در زمینه روند خدمات دهی و نقاط ضعف در برنامه ریزی اجرایی این طرح وجود دارد که از آن جمله می توان به بی نظمی در تردد سرویسها، به خطر افتادن سلامت دانش آموزان با عدم رعایت قوانین از سوی رانندگان، افزایش بی رویه بهای خدمات، استفاده از مردان جوان برای رانندگی سرویس های دختران دبیرستانی، استعمال دخانیات، پخش موسیقی غیر مجاز در داخل خودرو و عدم رعایت ظرفیت خودرو اشاره کرد.

* سرویس مدرسه، خدمت مورد مطالبه
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه سرویس مدرسه از جمله خدماتی است که موجب رفاه حال دانش آموزان و والدین می شود، گفت: این خدمت در تامین امنیت دانش آموزان نیز نقش مهمی ایفا می کند و حضور سایر دانش آموزان در یک سرویس می تواند به اجتماعی شدن دانش آموزان نیز کمک کند.
قاسمعلی خدابنده افزود: سرویس مدرسه فضایی برای آموزش نیز محسوب می شود و در آن آموزش جامعه پذیری، مهارت های ارتباطی و آگاهی های فرهنگی می تواند محقق شود.
وی اظهار داشت: این آثار و برکات در گرو برنامه ریزی موثر و هدفمند در این زمینه است که کارشناسان فرهنگی این اداره کل با تهیه لوح های فشرده و بروشورهای متعدد برای تحقق این امر تلاش کرده اند.
وی گفت: ایجاد محیط مناسب فرهنگی و استفاده از رانندگان متعهد و دارای شرایط لازم از جمله مسائلی است که در ساماندهی و برنامه ریزی در این زمینه مورد توجه قرار دارد.
خدابنده افزود: به دلیل همین ویژگی ها و محاسن تقاضا برای استفاده از سرویس مدرسه هر سال با افزایش مواجه است.

* شفافیت در فعالیت های سرویس مدارس
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار داشت: با توجه به ضرورت شفافیت در ساماندهی و اجرای طرح خدمات دهی به دانش آموزان در حوزه سرویس مدارس، با امضای تفاهم نامه میان این اداره کل و امور شعب یکی از بانک ها در استان، حساب یکپارچه مدارس این استان افتتاح شد.
وی گفت: موضوع این تفاهم نامه، ارتقا و گسترش همکاری بین بانک و اداره کل آموزش و پرورش در قبال تمرکز حساب های سرویس مدارس، کارگزاران، رانندگان و افراد ذینفع نزد بانک و ارائه خدمات بانکی در چارچوب ضوابط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: بانک طرف قرارداد نیز خدمات مربوطه را با کیفیت مطلوب و سرعت مناسب به درخواست اداره کل آموزش و پرورش مطابق با قوانین و مقررات و دستورالعمل های پولی و بانکی و با رعایت قانون عملیات بانکی بدون ربا ارائه می کند.
خدابنده اظهار داشت: طراحی نرم افزار مربوط به واریز هزینه سرویس مدارس به گونه ای است که امکان احصای مبلغ واریزی متعلق به مدرسه و دانش آموز وجود دارد و دانش آموزانی که اقساط هزینه سرویس را پرداخت ننموده اند نیز مشخص می شوند.
وی گفت: افتتاح حساب یکپارچه سرویس مدارس موجب شفافیت و نظم دهی به فعالیت این بخش می شود.

* مطالبه بیش از 130 هزار دانش آموز
رئیس گروه انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این باره گفت: تاکنون برای سال جدید تحصیلی در استان بیش از 130 هزار دانش آموز درخواست استفاده از خدمات سرویس مدرسه داشته اند.
محمد صیف افزود: هماهنگی های لازم در ارتباط با سرویس مدارس انجام شده و برنامه ریزی برای ارائه هر چه بهتر خدمات با تامین خواسته های به حق والدین در حال انجام است.
وی اظهار داشت: امسال 100 شرکت برای خدمات رسانی در حوزه سرویس مدارس اعلام آمادگی کرده اند که از این تعداد 62 شرکت مورد تائید سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی قرار گرفته و مجوزهای لازم اخذ و به مدارس معرفی شده اند.
وی گفت: تاکنون حدود 70 هزار دانش آموزان در مشهد و بیش از 60 هزار نفر در شهرستانهای استان برای استفاده از خدمات سرویس مدارس ثبت نام کرده اند.
عضو کارگروه ماده 18 سرویس مدارس استان خراسان رضوی افزود: در مناطق هفت گانه مشهد و تبادکان حدود 7500 خودرو و در سایر شهرستانها حدود 6 هزار خودرو ویژه سرویس مدارس مجوز فعالیت دریافت کرده اند.
وی اظهار داشت: بیش از 50 درصد راننده های این سرویس ها را بانوان تشکیل می دهند و طبق قانون برای مدارس مقطع متوسطه دخترانه راننده زن در نظر گرفته شده است.

* افزایش 10 درصدی نرخ
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد نیز گفت: طبق مصوبه های کارگروه ماده 18 سرویس مدارس و تصویب شورای شهر مشهد نرخ سرویس مدارس در سال جاری نسبت به پارسال 10 درصد افزایش یافته است.
سید مهدی علوی مقدم افزود: همچنین امسال با تمهیدات وزارت کشور 'سامانه سپند' ایجاد شده که مدارس باید مشخصات دانش آموزان متقاضی استفاده از سرویس مدارس و همچنین شرکتهای تاکسیرانی مشخصات خود و رانندگان را در آن ثبت کنند.
وی اظهار داشت: 20 گروه بازرسی خودرو نیز با 30 نیروی نظارتی گشت زنی و نظارت بر سرویهای مدارس را در شهر مشهد عهده دار هستند.
وی گفت: تمام خودروهای سرویس مدارس باید برچسب ویژه بر روی خودرو نصب کنند و دارای بیمه باشند ضمن اینکه تعداد سرنشینان هم باید مطابق کارت خودرو باشد.

* خودرو های جمعی و کاهش آلودگی هوا
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز با اشاره به اهمیت و نقش خودرو های جمعی در ارائه خدمات به دانش آموزان گفت: 65 تا 70 درصد آلودگی هوای مشهد ناشی از رفت و آمد خودروهاست لذا استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در کاهش میزان این آلودگی موثر است.
تورج همتی افزود: همزمان با آغاز فعالیت مدارس شاهد افزایش حجم ترافیک در شهر خواهیم بود که این روند در روزهای نخست مهر ماه از شدت بیشتری برخوردار است.
وی اظهار داشت: برخی دانش آموزان به دلیل ناآشنایی با مسیر و نحوه رسیدن به مدرسه، توسط والدین و با خودرو شخصی به مدرسه می روند ولی برای جلوگیری از افزایش آلاینده ها و ترافیک، باید استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در اولویت قرار گیرد.
وی گفت: تمام خودروهای سرویس مدارس باید کارت معاینه فنی داشته باشند و حتی الامکان از خودرو های گازسوز در این زمینه استفاده شود.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.