اصغر خوشخو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال از هر هکتار باغات پسته این شهرستان یک تن و 300 کیلو گرم محصول به صورت خشک برداشت شد که این رقم در سال جاری به 830 کیلو گرم رسید.
وی اظهار داشت: پارسال سه هزار و 439 تن پسته خشک در این شهرستان برداشت شد که این مقدار امسال به 2 هزار و 408 تن رسید.
وی گفت: این در حالی است که سطح زیر کشت این محصول در تربت جام پارسال سه هزار و 637 هکتار بود که در سال جاری با 20 درصد افزایش به چهار هزار و 102 هکتار رسید.
خوشخو، افزایش شوری آبهای زیرزمینی به دلیل خشکسالی، سرمازدگی، آفات و بیماری ها و نوسان دما را از عوامل کاهش تولید پسته در این شهرستان ذکر کرد.
وی افزود: برای مقابله با آفت پسیل پسته استفاده از روشهای بیولوژیک، کود و تغذیه مناسب، آبیاری به موقع و یخ آب زمستانی موثر است که در سال جاری با هدف مبارزه غیر شیمیایی در سطح هزار هکتار از باغات این شهرستان کارت زرد نصب شد.
وی به اشتغالزایی این محصول اشاره کرد و اظهار داشت: اشتغالزایی این محصول از مرحله کاشت، داشت و برداشت 15 نفر روز در هر هکتار است.
مدیر جهاد کشاورزی تربت جام گفت: با هدف صرفه جویی در منابع آب 2 هزار هکتار از باغات پسته این شهرستان به روش های نوین آبیاری کشت می شود.
وی به باغات الگویی این شهرستان اشاره کرد و افزود: در سال جاری بیش از 30 هکتار از باغات این شهرستان به صورت الگویی به تولید پسته اختصاص یافته است.
سالانه بیش از 30 نوع محصول زراعی و 25 نوع محصول باغی در تربت جام تولید می شود.
این شهرستان با 14 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در 165 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
7494 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.