قاسمعلی خدابنده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا کمبود نیروی انسانی را از معضلات مهم استان برشمرد و افزود: امسال 5200 نفر از همکاران فرهنگی استان بازنشسته می شوند که تلاش داریم یکهزار نفر را با استمرار خدمت در آموزش و پرورش نگه داریم.
وی اظهار داشت: با استقرار پایه 12 یک پایه به مدارس فنی، حرفه ای و کار و دانش افزوده می شود که در این بخش نیز 3800 نفر مورد نیاز است.
وی گفت: در صورتی که هزار نیروی بازنشسته با استمرار خدمت موافقت کنند، آموزش و پرورش استان با 12 هزار و 800 نفر کمبود و در غیر این صورت با 13 هزار و 800 نفر کمبود مواجه خواهد بود.
خدابنده افزود: حدود 1800 نفر از طریق آزمون و حدود هزار نفر نیز با دانش آموختگی از دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی جدید وارد ساختار آموزش و پرورش می شوند.
وی اظهار داشت: در این صورت کمبود قطعی معلم در سال آینده برای خراسان رضوی 11 هزار نفر معادل 250 هزار ساعت حق التدریس است.
وی با اشاره به برنامه ریزی برای جبران کمبود این تعداد نیروی انسانی گفت: تلاش داریم بخشی از این کمبود را با استمرار خدمت همکاران، به کارگیری نیروهای شاغل به عنوان اضافه کار و حق التدریس، استفاده از بازنشستگان استان، حق التدریس آزاد، خرید خدمت آموزشی و بخشی نیز با برون سپاری و انعقاد قرارداد با شرکت ها، موسسات و سازمانها در حوزه آموزش فنی تامین کنیم.
استان خراسان رضوی حدود 9 درصد دانش آموزان و حدود هشت درصد معلمان کشور را دارد.

آموزش و پرورش گناباد نیز با کمبود نیروی انسانی مواجه است
رئیس اداره آموزش و پرورش گناباد گفت: این اداره در سال تحصیلی جدید با کمبود نیروی انسانی و معلم در مقاطع مختلف تحصیلی مواجه است.
هادی محمدپور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود بازنشستگی 110 نفر از معلمان و دبیران مقاطع مختلف تحصیلی گناباد در آستانه سال تحصیلی جدید فقط 6 نفر از دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی جذب این شهرستان شدند.
وی اظهار داشت: کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش گناباد را در سال تحصیلی جدید با تنگناهای بسیار مواجه می کند بطوری که تنها در مقطع ابتدایی با کمبود 30 معلم مواجهیم لذا سعی شده با دعوت از بازنشستگان یا اضافه کار معلمان شاغل این معضل تا حدودی رفع شود.
رئیس اداره آموزش و پرورش گناباد گفت: همچنین از 302 پست خدماتی، معاونت و مدیریت مدارس مناطق شهری و روستایی این شهرستان 40 پست کاهش یافته و مسئولان باید توجه جدی به رفع این مشکل داشته باشند.
وی افزود: همچنین به دلیل پراکندگی زیاد جمعیت دانش آموزی بسیاری از دانش آموزان مناطق روستایی گناباد در طول سال تحصیلی مجبورند برای تحصیل مسافت طولانی تا روستاهای همجوار را طی کنند و بخشی از مدارس این مناطق نیز با تعداد اندک دانش آموزان فعالیت دارد.
وی همچنین به بدهی یک میلیارد و 600 میلیون ریالی مدارس این شهرستان بابت قبض های آب، برق و گاز اشاره کرد و اظهار داشت: آب و برق تعدادی از مدارس تابستان امسال به دلیل بدهی قطع شد و با توجه به کمبود اعتبار قادر به پرداخت قبوض معوقه آنها نیستیم.
هزار و 852 فرهنگی در هزار و 31 کلاس درس 274 مدرسه عهده دار آموزش 17 هزار دانش آموز مناطق شهری و روستایی گناباد هستند.
این شهرستان در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.