محمد علایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس تنها 17 درصد از گنجایش پشت سدهای خراسان رضوی در سال آبی جاری که آخرین روزهای آن طی می شود آب دارد.
وی ادامه داد: هم اینک 262 میلیون مترمکعب آب پشت سدها در خراسان رضوی جمع شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته حدود 12 درصد کمتر شده است. .
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: توان ذخیره سدهای بزرگ و در حال بهره برداری این استان در مجموع یک میلیارد و 572 میلیون مترمکعب می باشد که یک میلیارد و 125 میلیون مترمکعب آن مربوط به سد مشترک ایران و ترکمنستان با عنوان 'سد دوستی' است.
وی از کاهش 13 درصدی ذخیره آب سد دوستی نسبت به پارسال نیز خبر و ادامه داد: هم اکنون تنها 16 درصد از گنجایش پشت سد دوستی آب دارد.
علایی حجم آب جمع شده پشت سد دوستی را 191 میلیون مترمکعب اعلام و بیان کرد: این میزان در مدت مشابه پارسال 347 میلیون مترمکعب بود.
وی افزود: کاهش بارندگی، افزایش حرارات و گرمای هوا، تغییر در نوع بارش و کاهش آورد رودخانه ها به دلیل بارش کم برف از مهمترین عوامل کاهش آبهای سطحی در خراسان رضوی به شمار می روند.
استان شش میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی دارای 29 سد در حال بهره برداری است که در شهرستانهای تربت حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت جام، چناران، کلات و فریمان واقع هستند.
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.