محسن عراقی زاده روز یکشنبه در جریان دیدار با رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان رضوی افزود: بر اساس روش بررسی مساحت تحت تاثیر خشکسالی در یک منطقه موسوم به 'SPEI' از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بیشتر شهرستانهای خراسان رضوی با خشکسالی مواجه بوده اند.
وی ادامه داد: در این چارچوب شدت خشکسالی در خراسان رضوی شامل چهار وضعیت خشکسالی بسیار شدید، شدید، متوسط و ضعیف طبقه بندی شده است. بر این اساس هم اینک حدود 15 درصد مساحت استان در وضعیت خشکسالی بسیار شدید و شدید قرار دارد. خشکسالی بسیار شدید نیم درصد از مساحت خراسان را فرا گرفته است.
مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: همچنین 53 درصد از مساحت استان در وضعیت خشکسالی متوسط و 29 درصد در وضعیت خشکسالی ضعیف قرار دارد.
وی در ادامه از کاهش 35 درصدی بارندگی در خراسان رضوی نسبت به دوره آماری بلندمدت خبر و ادامه داد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 135 میلیمتر باران در خراسان رضوی باریده که نسبت به پارسال 28 درصد کمتر است.
عراقی زاده افزود: طی این مدت در شهر مشهد 182 میلیمتر باران باریده که آن هم نسبت به دوره آماری 28 درصد کاهش نشان می دهد.
وی بیشترین کاهش بارندگی را در میان شهرستانهای خراسان رضوی مربوط به تایباد ذکر و بیان کرد: میزان بارش باران در تایباد در سال زراعی جاری 72 درصد نسبت به مدت بلندمدت کمتر شده است.
مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی ادامه داد: کمترین کاهش میزان بارندگی نیز در شهرستانهای بجستان، رشتخوار، فریمان، گناباد، قوچان و منطقه ریوش در شهرستان کاشمر ثبت شده است.
وی همچنین گفت: سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در اطلاع رسانی اخبار هواشناسی همواره با سرعت و صحت در اطلاع رسانی نقش مهمی در آگاهسازی مردم و دستگاههای ذیربط داشته است.
عراقی زاده افزود: ایرنا با مشکلات و مسائل مختلفی به لحاظ کمبود تجهیزات هواشناسی در بخشهای مختلف روبروست که امیدواریم با انعکاس این معضلات چاره اندیشی اساسی صورت گیرد.
میانگین سالانه بارندگی در کشور حدود 240 میلیمتر و در خراسان رضوی 206 میلیمتر است.
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.