ابوالفضل مکرمی فر روز یکشنبه در همایش 'آموزه های احیا و مرمت در هویت شهری، مرمت و احیای بازار فرش مشهد' افزود: تا قبل از دهه 80 شهرداری ها در تقابل با سازمان میراث فرهنگی برای توسعه شهرها، آثار تاریخی را تخریب می کردند.
وی اظهار داشت: اما اکنون شاهد همکاری خوب شهرداری مشهد در حفاظت بافتهای تاریخی به جا مانده هستیم و در این زمینه هشت محور شناسایی و برای مرمت به شهرداری مشهد ارسال شده که توام با بازسازی بازار فرش مشهد، احیای آنها نیز انجام شود.
وی با بیان اینکه بازار فرش مشهد بازار تاریخی و هویت ساز است، گفت: این بازار برای کسبه نیز بسیار ارزشمند است که باید با حفظ هویت احیا شود.
مکرمی فر با بیان اینکه تاریخ ایجاد بازار در ایران به 11 هزار سال قبل برمی گردد افزود: واژه بازار واژه ایرانی است و از هزاره نهم قبل از میلاد فعالیتهای اقتصادی و بازرگانی در ایران وجود و رونق داشته است.
وی اظهارامیدواری کرد با همکاری شهرداری و نهادهای مرتبط هویت بازار مشهد احیا شده و گام های موثرتر در حفظ آثار تاریخی شهر برداشته شود.
بازار فرش مشهد در خیابان شهید اندرزگو و نزدیک به باب الجواد (ع) حرم مطهر رضوی می باشد که در زمان شاهرخ تیموری همزمان با ساخت مسجد گوهرشاد ساخته شده و به عنوان یک اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
تهیه طرح بازسازی و احیای این بازار با همکاری شهرداری مشهد و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، آستان قدس رضوی، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مراحل پایانی خود را می گذراند.
7505/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.