دکتر علیرضا رئیسی روز شنبه در همایش بهورزان و مربیان نمونه کشور در مشهد افزود: تلاشهای بهورزان موجب شده شاخصهای بهداشتی که سازمان بهداشت جهانی برای سال 2030 برنامه ریزی کرده بود سال 2015 در ایران محقق شود.
وی ادامه داد: فعالیت بهورزان از 40 سال پیش تاکنون در زمینه مشارکت دادن مردم و اجتماعی شدن سلامت سبب ساز رشد شاخصهای بهداشتی در ایران و امروز نام 'بهورز' در کل جهان شناخته شده است. سازمان بهداشت جهانی نیز بهورزان را به عنوان یک الگو می شناسد.
معاون وزیر بهداشت گفت: عدالت در سلامت به سادگی به دست نمی آید اما و امروز می توان گفت در سطح خدمات بهداشتی عدالت در سلامت محقق شده و این امر که بهورزان نقش مهمی در تحقق آن داشته اند یکی از دستاوردهای جمهوری اسلامی به شمار می رود.
وی افزود: سازمان بهداشت جهانی رمز موفقیت ایران را در اجرای برنامه گسترش خدمات بهداشتی، بومی بودن بهورزان می داند که مورد تایید ساکنان روستایی هم هستند.
رئیسی به پوشش 98 درصدی خدمات بهداشتی در ایران اشاره و بیان کرد: به دنبال اقدامات انجام شده شاخص امید به زندگی که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 55 سال بود هم اینک در مردان ایرانی به 72.5 سال و برای زنان کشورمان به 75.5 سال افزایش یافته است.
وی ادامه داد: همچنین مرگ و میر مادران باردار بر اثر عوارض بارداری و زایمان تا پیش از انقلاب اسلامی 200 مورد در 100 هزار نفر بود که این میزان اکنون به کمتر از 20 نفر رسیده است و همچنین مرگ و میر کودکان 120 در هر صد هزار نفر بود که به کمتر از 13.4 کاهش یافته است.

* 96 درصد مردم از خدمات بهورزان رضایت دارند
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش گفت: بهورزان نقش موثری در ارتقا شاخصهای بهداشتی نظیر پیشگیری از مرگ و میر مادران باردار و کودکان داشته اند. اکنون 96 درصد مردم و ساکنان روستاها در سطح ایران از ارائه خدمات بهورزان رضایت دارند.
دکتر محمد شریعتی افزود: در شرایط جدید بهورزان شاغل فاقد مدرک کاردانی که در سالهای قبل تربیت شده اند می توانند وارد پذیرش دوره کاردانی شوند که این امر رشد دانش علمی و تحصیلی بهورزان را بدنبال دارد.
وی گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده در افق 1404 جمهوری اسلامی ایران کشوری با مردمی برخوردار از بالاترین سطح سلامت و دارای عادلانه ترین و توسعه یافته ترین نظام سلامت در منطقه خواهد بود.
او گسترش نظام خودمراقبتی، عملیاتی شدن طرح ارجاع پزشکی و پزشک خانواده در همه مناطق کشور و مبارزه با مولفه های تاثیرگذار در سلامت مانند بیسوادی و فقر را از جمله برنامه های وزارت بهداشت عنوان کرد.
بهورزان کارکنان بهداشتی فعال در خانه های بهداشت روستایی به منظور ارائه خدمت در نظام شبکه های بهداشتی درمانی کشور هستند.
بهورز در چارچوب فعالیتهای خانه بهداشت عهده دار مسئولیت سرشماری سالانه و ثبت اطلاعات روستا، آموزش بهداشت عمومی، تشکیل گروههای داوطلب و شوراهای محلی بهداشت، مراقبت از زنان باردار، مراقبت از کودکان تا هشت ساله، بهداشت دهان و دندان، واکسیناسیون، نظارت بر موازین بهداشت حرفه ای، محیط عمومی روستا، بهسازی محیط، بهداشت محیط اماکن عمومی، بیماریابی و پانسمانهای ساده است.
داوطلبان آموزش بهورزی باید حداقل دارای مدرک دیپلم متوسط رشته های علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و یا بهیاری و مدیریت خانواده باشند. انتخاب بهورزان توسط کمیته ای مرکب از نمایندگان مرکز آموزش بهورزی، واحد گسترش شبکه ها و گزینش و از طریق آزمون کتبی و شفاهی انجام می شود.
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.