تورج همتی روز جمعه در حاشیه نشست با سمن های حامی محیط زیست نیشابور طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تخلفات حوزه پسماندهای پزشکی، فاضلاب های صنعتی و شهری رتبه های بعدی تخلفات زیست محیطی استان را دارند.
وی اظهار داشت: در حوزه پسماندهای پزشکی 2 پرونده در مجموع با 2328 پزشک، مطب و درمانگاه متخلف در مشهد به دادستانی ارسال شده ‌است.
وی گفت: 75 پرونده تخلف نیز در حوزه صنعت و خدمات تشکیل شده و حدود 80 متخلف در این ارتباط تحت پیگرد هستند.
همتی افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از یک هزار و 500 فقره پایش واحدهای صنعتی، زباله گاههای شهری و روستایی و پسماندهای عمرانی، بیمارستانها و مراکز درمانی، کشتارگاههای دام و طیور و مراکز خدماتی توسط مامورین این اداره کل صورت گرفته که نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجه داشته است.
وی اظهار داشت: بودجه امسال این اداره در بخش های جاری و عمرانی نسبت به سال قبل 10 درصد افزایش داشته و به 200 میلیارد ریال رسیده و حقوق محیط بانان قراردادی نیز به رغم کمبود اعتبارات با موافقت دولت 25 درصد افزوده شده است.
وی گفت: اعتبارات مربوط به کاهش انواع آلاینده ها بیش از پنج برابر سال قبل می باشد و در این حوزه برنامه نرم افزاری خاصی به صورت مکانیزه و با روش های نوین پایشی در دستور کار محیط زیست استان قرار دارد که طی نیمه دوم امسال عملیاتی می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: تعداد محیط بانان در این استان 150 نفر است که با توجه به استانداردهای جهانی که برای هر 2 هزار هکتار یک محیطبان است، با وجود 2 و نیم میلیون هکتار عرصه های طبیعی استان برای رسیدن به این استاندارد تعداد محیط بانان استان باید هشت برابر افزایش یابد.
وی اظهار داشت: رویکرد سازمان در این زمینه استفاده بیشتر از سیستم های حفاظتی و پایشی نوین است که برای بخشی از پارک ملی تندوره در نظر گرفته شده است.
وی گفت: در حال ایجاد زیرساختهای لازم در مناطق اکوتوریستی استان هستیم تا بدین ترتیب مردم بیشتر با قابلیت های طبیعت استان آشنا شوند که تاکنون 27 میلیارد ریال در این زمینه در مناطق دریاچه بزنگان، پارک ملی تندوره و پارک پردیسان شاندیز هزینه شده است.
همتی افزود: 110 میلیارد ریال نیز برای تقویت این مجموعه پیش بینی شده و در تلاش هستیم مشارکت بخش خصوصی را برای توسعه فضاهای گردشگری طبیعی جلب کنیم.
وی اظهار داشت: 550 گونه پستاندار، پرنده، خزنده، ماهی، دوزیست و بی مهره در استان زیست می کند و با توجه به تلاش شبانه روزی محیط بانان استان امیدوار هستیم در سرشماری مهر ماه امسال شاهد بهبود جمعیت علف خواران و گوشت خواران استان باشیم.
وی گفت: بیش از 300 هزار نفر فعال محیط زیست در این استان در قالب سازمان های مردم نهاد با این اداره کل همکاری دارند که در این زمینه رتبه اول کشور را داریم.
همتی با اشاره به شکار 2 راس قوچ اوریال نیشابور توسط شکارچیان خارجی در ماههای گذشته افزود: مبلغی که برای مجوز این شکار دریافت شد حدود یک میلیارد و 400 میلیون ریال بود که با پیگیریهای انجام شده یک میلیارد ریال از این مبلغ به فنس کشی مناطق حفاظت شده حیدری نیشابور، استفاده از انرژی های خورشیدی، احیا و مرمت آبشخورها و سیستم های نوین حفاظتی اختصاص یافت.
شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در 127 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
9869 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.