منصور غلامی روز پنجشنبه در جمع مدیران و رؤسای دانشگاه‌ ها و مؤسسات آموزش عالی قوچان افزود: مأموریت گرایی دانشگاهها به معنای عمق بخشیدن و اثربخشی آنهاست لذا باید توانمندی دانشگاه ‌ها را تقویت کرد تا در طرح ‌های بزرگ ملی نمود پیدا کند.
وی اظهار داشت: در اوایل انقلاب هدف دانشگاه‌ ها تربیت نیروی انسانی متخصص و کارشناس بود زیرا کمبود کارشناس در حوزه‌ های پزشکی، مهندسی و صنایع، ایران را وابسته به کارشناسان خارجی کرده بود.
وزیر علوم گفت: با شکل ‌گیری تحصیلات تکمیلی حوزه‌ های پژوهشی، استادان و دانشجویان را به حوزه پژوهشی وارد کرد که طی 10 سال دانشگاه ‌ها از آموزش محوری به آموزش و پژوهش محوری تغییر یافتند.
غلامی افزود: در این مدت فناوری ‌ها در دانشگاه‌ ها پیدا شد و اختراعات، مراکز رشد، پارک‌ های علم و فناوری و شرکت‌ های دانش ‌بنیان شکل گرفت.
وی با اشاره به اجرای طرح کلی ساماندهی آموزش عالی کشور اظهار داشت: 2 هزار و 856 دانشگاه، مرکز و واحد آموزش عالی در کشور وجود داشت که به 2 هزار و 300 واحد رسیده و در حال کاهش است.
وزیر علوم گفت: 500 واحد دانشگاه پیام نور، بیش از 300 دانشگاه و موسسه غیر دولتی و غیر انتفاعی و تعداد قابل ‌توجهی دانشگاه آزاد اسلامی در کشور وجود داشت که در اجرای قانون برنامه ششم توسعه و مصوبه انقلاب فرهنگی برای حذف یا محدود سازی تصدیگری سایر دستگاه ‌های غیر مرتبط در آموزش عالی این مراکز کاهش یافت و اینک به سوی افزایش کیفیت و مأموریت گرا کردن مراکز آموزش عالی در سطح محلی، منطقه ‌ای، ملی و بین‌ المللی حرکت می‌ کنیم.
غلامی افزود: داشتن دانشکده یا دانشگاه برای سایر وزارتخانه ‌ها و دستگاه ‌های اجرایی ممنوع شده و پژوهشگاه ‌های وابسته به دستگاه های اجرایی مجاز به پذیرش دانشجو نیستند و ساماندهی در این زمینه نیز آغاز شده است.
وی اظهار کرد: دانشگاه ‌های مادر در استان ‌ها به‌ عنوان نماینده محلی وزارت علوم و دانشگاه معین، متولی کمک به دانشگاه ‌های کوچکتر در راستای توسعه ، مأموریت ‌های کارشناسی شده و افزایش کیفیت آنها هستند.
وزیر علوم گفت: علاقه مردم، توجه مسئولین و وجود ظرفیت ‌های مختلف باعث شد آموزش عالی بیش از تصور در کشور توسعه یابد.
غلامی افزود: دانشگاه ‌ها موظف‌ هستند برنامه راهبردی و برنامه اجرایی پنج ساله داشته باشند که اکثر دانشگاه‌ ها این برنامه ها را به تصویب هیات‌ های امنا رسانده‌ اند و وزارت علوم نیز موظف به حمایت، پشتیبانی قانونی و هماهنگی برای تحقق این برنامه ‌هاست.
وی اظهار داشت: در حوزه صنعت، معدن و تجارت همکاری نزدیک با دانشگاهها ایجاد شده و برای اینکه صنایع متحمل هزینه نشوند و از مشاوره ‌ها و همفکری ‌های علمی بهره بگیرند حرکت ‌های داوطلبانه ‌ای توسط دانشگاه ‌ها در این زمینه آغاز ‌شده است.
وزیر علوم گفت: در زمینه ایجاد فرصت مطالعاتی برای استادان و دانش آموختگان مقطع دکترا با وزارت صنعت، معدن و تجارت توافق شده است که اعضای هیات‌ علمی بتوانند در بخش صنعت فرصت مطالعاتی داشته باشند.
غلامی از اجرای طرح مهارت افزایی دانشجویان در حین تحصیل خبر داد و افزود: پیش از این دانش آموختگان قادر به کار در بخش صنعت نبودند و فقط علوم روز را به صورت تئوری فرامی گرفتند.
وی اظهار داشت: در بخش ارتباط با صنعت و اشتغال برنامه جامع تدوین شده و در حال اجراست که در آینده آثار آن را در اشتغال دانش ‌آموختگان خواهیم دید.
وزیر علوم گفت: در حوزه ‌های ارتباط با جامعه نیز پروژه ‌های کلان ملی آغاز شده و دانشگاه ‌های بزرگ وارد مسائل و مشکلات اجتماعی شده اند که در این زمینه قراردادهایی با وزارت کشور و سایر نهادها منعقد شده و پایان ‌نامه ‌ها به سوی حل مسائل و مشکلات جامعه هدایت شده است.
غلامی افزود: پروژه ای توسط سازمان حفاظت محیط ‌زیست با همکاری چند دانشگاه در حال انجام است که کل کشور را در زمینه ‌های مشکلات زیست‌ محیطی همچون ریزگردها و خشکسالی زیرپوشش قرار می دهد.
وی از انعقاد چند قرارداد با وزارت نفت در زمینه اکتشاف خبر داد و اظهار داشت: این قراردادها در گذشته محدود به دانشگاه ‌های مستقر در تهران بود و مورد اعتراض دانشگاه‌ های استان ها قرار می گرفت که در سال ‌های اخیر و به ویژه پارسال چند قرارداد برای اکتشاف با دانشگاه ‌های چند استان منعقد شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یک هزار و 200 قرارداد در زمینه الکترونیک و مکانیک توسط دانشگاه ‌ها با صنایع دفاع منعقد شده است.
وی افزود: چند صد عنوان درسی در دانشگاهها تغییر یافته و چند دوره دانشگاهی به دلیل به‌ روز نبودن متوقف ‌شده است.
7501 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.