طی فعالیت دولتهای یازدهم و دوازدهم توجه خاصی به محیط زیست مبذول شد. اجرای کامل قانون ارزیابی زیست محیطی پیش از اجرای تمام طرحهای بزرگ در دولت یازدهم که در دو دولت قبلی منتفی یا تشریفاتی شده بود از نکات مورد توجه در این دولت است.
در همین چارچوب احیاء و تشکیل کارگروههای ملی و استانی مقابله با آلودگی هوا و تنظیم و اجرای برنامه های آن از جمله حذف بنزین پتروشیمی و توزیع بنزین یورو چهار و کاهش سوخت مازوت در نیروگاهها از جمله مهمترین برنامه های دولت است.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: توزیع 100 درصدی بنزین یورو چهار توسط این شرکت از اقدامات مهم دولت در شهر مشهد است که نقش آن در کاهش آلایندگی هموا بر کسی پوشیده نیست.

توزیع بنزین یورو برای نخستین بار در مشهد از ابتدای نیمه دوم سال 1396 آغاز شد و بهمن ماه همان سال به توزیع کامل این فرآورده در منطقه رسید.
علی اصغر اصغری افزود: همچنین با توجه به اینکه گازرسانی به نیروگاهها پایدار شده میزان مصرف نفت کوره در نیروگاهها هر سال کمتر از پیش می شود بطوری که میزان مصرف این نوع سوخت در خراسان رضوی اواخر دوره دولت یازدهم نسبت به ابتدای روی کار آمدن آن بیش از 61 درصد کاهش یافت.
وی ادامه داد: در چارچوب هماهنگی با شرکتهای گاز و برق منطقه ای خراسان رضوی مقرر شد سوخت نیروگاهها از فسیلی به گاز طبیعی تغییر کند و از این بابت نیز مقدار زیادی در مصرف نفت کوره صرفه جویی شده است.

* صرفه جویی در مصرف بنزین
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی توزیع کامل سوخت سی.ان.جی را از دیگر عملکردهای دولت تدبیر و امید ذکر و بیان کرد: در این چارچوب طی پنج سال فعالیت دولت تدبیر و امید سه میلیارد متر مکعب سوخت سی.ان.جی در منطقه توزیع شد که باعث صرفه جویی سه میلیارد لیتری در مصرف بنزین شده است.
وی افزود: همچنین ظرف پنج سال اخیر هفت میلیارد و 205 میلیون لیتر انواع بنزین در خراسان رضوی به مصرف رسیده که توزیع و انتقال این حجم از مواد آتش زا در کمال امنیت و بدون هیچگونه آسیب و خسارت که کاری دشوار می باشد با تلاش همه دست اندرکاران انجام شده است.

* تامین نفت گاز مناطق محروم
اصغری به توجه دولت نسبت به نیازهای مناطق کم برخوردار و مرزنشینان نیز اشاره و بیان کرد: 670 میلیون و 703 هزار لیتر نفت گاز با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت و ایجاد شغل برای مرزنشینان از دیگر اقدامات دولت ظرف پنج سال اخیر در خراسان رضوی است.
وی ارزش این میزان نفت گاز را هفت هزار و 500 میلیارد ریال اعلام کرد.

* تعطیلی انبار شهید کاوه
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی همچنین تعطیلی قطعی انبار نفت شهید کاوه و واگذاری 11هزار مترمربع زمین آن را به شهرداری مشهد به منظور ساخت پل زیرگذر و کنارگذر شهید گمنام از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید برشمرد. وی افزود: وجود این انبار آلودگیهای گسترده زیست محیطی به همراه داشت. همچنین بارگیری و تجمع نفت کشها در این منطقه از شهر مشهد باعث شلوغی می شد.
اصغری ادامه داد: با تعطیلی انبار شهید کاوه در زمان دولت یازدهم کاهش ترافیک خودرویی و تسهیل در عبور و مرور شهروندان مشهدی محقق شد. هم اکنون تامین و توزیع نفت کوره به جای ابار نفت تعطیل شده، از طریق بخش خصوصی و در انبار زال پارس در سنگ بست انجام می شود.
وی گفت: ایجاد تعاونی مرزداران در معبر مرزی دوغارون، عرضه سوخت برای صادرات از طریق آن و دخیل کردن مرزنشینان در سود این اقدام برای ایجاد اشتغال، جلوگیری از قاچاق و اجرای طرح برندسازی جایگاههای عرضه به منظور افزایش کمیت و کیفیت ارائه خدمات از دیگر اقدامات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی بوده اند.

*طرح تخصیص نفت گاز
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی همچنین اظهار داشت: اجرای طرحهای نرم افزاری به منظور کاهش مصرف و نیز جلوگیری از قاچاق فرآورده های نفتی از جمله 'طرح تخصیص نفت گاز به خودروهای برون شهری' بر اساس پیمایش کارت صادر شد. همچنین شروع طرح تخصیص نفت گاز به خودروهای درون شهری از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید است که بر اساس میزان فعالیت و مصرف آنها سوخت یارانه ای در اختیار خودروهای سنگین قرار می گیرد.

* افزایش جایگاههای سوختی
معاون فنی و عملیاتی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی هم به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به جمعیت سه و نیم میلیون نفری مشهد و همچنین ورود سالانه 28 میلیون زائر و مسافر با صدها هزار دستگاه خودرو به این شهر موضوع افزایش جایگاههای سوخت مورد توجه جدی دولت قرار گرفت.
محمدحسن نبوی نژاد افزود: ظرف پنج سال فعالیت دولت تدبیر و امید تعداد جایگاههای توزیع فراورده های نفتی مایع در خراسان رضوی از 110 باب به 130 باب و جایگاههای گاز سی.ان.جی از 110 باب به 135 باب افزایش یافت.
وی گفت: افزایش جایگاهها منجر به دسترسی آسان و سریع به سوخت، کاهش ترافیک، رفاه شهروندان و ایجاد اشتغال مستقیم دست کم یرای 500 نفر شده است.
معاون شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی افزود: واگذاری پنج جایگاه شرکتی عرضه سوخت در جهت اجرای اصل 44 قانون اساسی و کاهش تصدیگری دولت در کنار ارتقاء وضعیت انبارهای نفت و تجهیز آن به جدیدترین ادوات فنی مطابق با استانداردهای جهانی از دیگر اقدامات این شرکت در سطح استان ظرف پنج سال اخیر است.
7507/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.