علی غفوری مقدم روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش احتکار کالا، ستاد مبارزه با احتکار از 10 روز قبل با حضور دستگاه های نظارتی و قضایی استان تشکیل شد.
وی اظهار کرد: برای ورود و توزیع کالاهای احتکار شده نیز برنامه ریزی شده و در مرحله نخست، توزیع شکر احتکار شده در خراسان رضوی آغاز شده است.
وی گفت: خودداری صنوف از عرضه هر نوع کالا که با قیمت قبل و پیش از نوسانات نرخ ارز تهیه شده باشد، تخلف بوده و شکایت خریداران قابل پیگیری است.
غفوری مقدم با اشاره به کشف 12 هزار دستگاه لوازم خانگی احتکار شده از یک انبار افزود: خودداری برخی واحد های صنفی از فروش لوازم خانگی در صورت شکایت خریدار از طریق سامانه 124 پیگیری می شود.

* تامین و توزیع کالاهای اساسی
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: به دلیل شرایط اقتصادی، ستاد تنظیم بازار استان ساختار جدیدی پیدا کرده و سه کمیسیون تامین کالا با محوریت سازمان جهاد کشاورزی، کمیته قیمت گذاری و توزیع کالا با محوریت معاونت بازرگانی سازمان صنعت، کمیته نظارت و پایش بازار با محوریت معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت تشکیل شد.
وی افزود: این سه کمیته با پایش روزانه بازار موضوعات مربوط به تامین و توزیع اقلام ضروری مردم را بررسی و نتیجه را به ستاد تنظیم بازار خراسان رضوی اعلام می کنند.
وی اظهار داشت: نمایشگاه عرضه مستقیم کالای پاییزه امسال از 20 تا 26 شهریور ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد دایر می شود و اقلام اساسی مانند مواد غذایی، کیف و کفش، نوشت افزار و پوشاک با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه می شود.
غفوری مقدم گفت: به تمام شهرستان های خراسان رضوی نیز ابلاغ شده که نمایشگاه عرضه مستقیم کالا را تا پایان شهریور ماه در شهرها برگزار کنند.
وی افزود: در کنار برپایی نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا، جشنواره های فروش، فروش فوق العاده، حراج و عرضه کالا با تخفیف از نیمه دوم شهریور ماه توسط واحدهای صنفی در شهرهای مختلف استان برگزار می شود.
وی اظهار داشت: از 2 هفته قبل توزیع روزانه 80 تن مرغ منجمد با قیمت مصوب از طریق شبکه صنفی و فروشگاه ها و تعاونی ها و از روز گذشته نیز توزیع گوشت قرمز منجمد به میزان 20 تن در روز آغاز شده است.
غفوری مقدم گفت: ستاد تنظیم بازار برای تامین و توزیع 270 تن گوشت گرم نیز برنامه ریزی کرده و از هفته آینده گوشت گرم وارداتی در بازار استان توزیع می شود.

* تجارت خارجی / پرداخت تسهیلات
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: طی 2 ماه گذشته اقدامات مختلف برای توسعه تجارت خارجی در خراسان رضوی انجام گرفته که از جمله آنها برگزاری همایش های شناخت تجارت با لبنان، شناسایی ظرفیتهای تجارت با تونس و ویتنام بود.
وی افزود: به زودی میز کشوری صنایع تبدیلی و میز کشوری زعفران با هدف توسعه صادرات این محصولات در خراسان رضوی برگزار می شود.
غفوری مقدم اظهار داشت: در این سازمان تاکنون 752 طرح معرفی شده که از این تعداد 468 طرح اقتصادی به مبلغ 450 میلیارد ریال به تایید کمیته های فنی و تصویب بانکها رسیده و تاکنون به 233 طرح 150 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
وی گفت: در حوزه طرح اشتغال فراگیر نیز تاکنون 465 طرح اقتصادی با هدف توسعه کارگاه های خرد و کوچک به ارزش چهار هزار و 900 میلیارد ریال به بانکها معرفی شده که از این تعداد 20 طرح به ارزش 2 هزار و 500 میلیارد ریال به تصویب بانک رسیده است.
وی افزود: با همکاری شرکت شهرک های صنعتی استان، در طرح اولیه 9 شهرک صنفی در مشهد و پنج شهرستان دیگر در زمینه پوشاک و مواد غذایی برنامه ریزی شده است.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار داشت: سهم اشتغالزایی این سازمان در سال جاری 20 هزار نفر است که در این راستا تاکنون 9 هزار و 400 فرصت شغلی از محل صدور پروانه صنفی و هزار و 400 فرصت شغلی از محل صدور پروانه های بهره برداری صنعتی و معدنی ایجاد شده است.
وی گفت: از ابتدای سال گذشته تا 15 مرداد ماه امسال، هزار و 130 واحد تولیدی در این استان نزدیک به هفت هزار و 760 میلیارد ریال تسهیلات با سود 18 درصد از بانک دریافت کرده اند.
غفوری مقدم افزود: از این مبلغ 2 هزار و 970 میلیارد ریال مربوط به 479 واحد تولیدی بوده، چهار هزار و 790 میلیارد ریال به صورت مستقیم به 652 واحد تولیدی پرداخت شده، 13 واحد تولیدی 150 میلیارد ریال برای بازسازی ماشین آلات خود دریافت کردند و 490 میلیارد ریال نیز به 18 طرح تولیدی نیمه تمام در استان پرداخت شده است.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.