به گزارش ایرنا محمود افخمی روز دوشنبه در نشست بررسی همکاری های علمی و دانشگاهی خراسان جنوبی و ولایت فراه افغانستان افزود: هم اکنون تمام مقدمات این کار فراهم شده و امید است با فعالیت رسمی آن در فراه و ارتباطاتی که استان های غرب افغانستان با این مرکز خواهند داشت ریل گذاری بسیار مناسبی برای تعاملات سازنده بین استان های مرزی ایجاد شود.
وی ادامه داد: انتظار می رود در این مهم با توجه به نیاز افغانستان در زمینه تحصیلی، از ظرفیت دانشگاه های خراسان جنوبی به ویژه دانشگاه بیرجند بهتر استفاده شود.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات افزود: اکنون در افغانستان دانشگاه پیام نور و آزاد اسلامی فعال است و برای مقامات دولتی و میان دولتی استان های افغانستان تمهیداتی فراهم می کنیم تا از وقت آزاد خود برای تحصیل در این دانشگاه ها استفاده کنند.
وی اضافه کرد: در هرات این موضوع نهادینه شده که در روزهای تعطیل مدیران دولتی و روسای ادارات در ایران به تحصیل ادامه دادند که به نظر می رسد این ظرفیت در خراسان جنوبی نیز فراهم است.
افخمی بیان کرد: سال قبل 300 بورسیه برای اخذ دکترا به اساتید دانشگاه افغانستان دادیم که امید است استان فراه نیز از این موقعیت استفاده کرده باشد.
وی ادامه داد: به منظور محرومیت زدایی از منطقه به ویژه به ویژه استان های مرزی مانند فراه که با مشکلات عدیده ای مواجه بودند در سال های اخیر50 نفر از اساتید دانشگاه فراه را بورسیه کردیم که عموما برگشته اند و کادر هیات علمی دانشگاه ها را این افراد تشکیل می دهند.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات با بیان اینکه سالانه 10 بورس به ولایت فراه داده می شود، اظهار داشت: روز گذشته هیات بورس در هرات بود و 20 نفر از فراه آنجا مراحل ثبت نام و مصاحبه را انجام دادند که 10 نفر بورسیه خواهند شد.
وی یادآور شد: به منظور فقرزدایی و ایجاد کار، از محل کمک های بلاعوض جمهوری اسلامی ایران با مدیریت استان خراسان جنوبی حدود 1.5 میلیون دلار برای ایجاد مرکز فنی و حرفه ای در فراه هزینه کردیم.
افخمی افزود: در این مرکز 6 رشته به صورت رایگان ارایه می شود که سالانه 700 نفر آموزش های مورد نیاز را فرا می گیرند و جذب بازار کار می شوند این مهم فرصت بسیار مغتنمی است که باید ولایت فراه از آن نهایت استفاده را ببرند.
وی اضافه کرد: این مرکز فنی و حرفه ای دارای آخرین استانداردهای دنیا در زمینه بنا، تجهیزات، امکانات و آزمایشگاه دارد که امید است از این ظرفیت استفاده بیشتری شود مرکز نیز آمادگی ارایه خدمات بیشتر را دارد.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات برای فعال کردن اتاق ایران شناسی در دانشگاه فراه افغانستان اعلام آمادگی کرد و افزود: توسط پروتکل بین دولت ها این وظیفه نمایندگی ها است تا در این زمینه ورود کنند لذا با هزینه خود می توانیم این اتاق را راه اندازی کنیم.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.