به گزارش ایرنا محمود افخمی شنبه شب در دیدار استاندار خراسان جنوبی با والی فراه افغانستان در بیرجند افزود: مشکلاتی در مرز ایجاد می شود که نیاز به رسیدگی دارد.
وی گفت: در زمینه ظرفیت های اقتصادی نیز می توان یک کمیته اقتصادی در حوزه خراسان جنوبی در استان فراه تشکیل داد و از این طریق ظرفیت های اقتصادی را احصا کرد.
وی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های خوب خراسان جنوبی در زمینه علمی و وجود دانشگاه های برتر و در مقابل نیاز استان فراه به این حوزه پیشنهاد می شود کمیته های اجتماعی و فرهنگی بین دو کشور تشکیل شود.
سرکنسول ایران در هرات افزود: اگر بتوانیم ظرفیت های خراسان جنوبی را حداقل 50 درصد عملیاتی کنیم انقلاب بسیار بزرگی در حوزه هرات خواهد افتاد.
وی گفت: در حال حاضر از استان خراسان جنوبی به هرات خدمات نداریم که باید این مساله برای یک بار تابوشکنی شده و ظرفیت های دو منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و وارد فاز عملیاتی شود.
افخمی جمعیت استان فراه افغانستان را یک میلیون نفر اعلام کرد و افزود: این استان در زمینه تولید محصولات گلخانه ای بسیار فعال است و پارسال 800 هزار تن هندوانه از فراه صادر شد.
وی بیان کرد: اکنون گمرک فراه مشکل ترانزیت دارد و فقط در کنسولگری هرات حداقل برای چهار هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین خدمات ارایه می دهیم یعنی چهار هزار دستگاه از سیستم های حمل و نقل افغانستان در کنسولگری هرات خدمات دریافت می کنند که مسیر تردد آنها دوغارون و میلک است.
وی یادآور شد: در نشست های قبلی در ارتباط با موضوعاتی از جمله برق بحث هایی شد اما به سرمنزل مقصود نرسید که با ایجاد یکسری زیرساخت ها می توانیم فعالیت ها را نهادینه و در سایر حوزه ها توسعه دهیم.
سرکنسول ایران در هرات گفت: در نشست هایی بین دو کشور به ویژه مسئولان خراسان جنوبی و فراه باید جدای از تشریفاتی که در جلسات دنبال می شود روی موضوعات کاربردی و عملیاتی کار کرد تا مردم فراه هم از ظرفیت های خراسان جنوبی بهره مند شوند.
وی تاکید کرد: این آروزی دیرینه ماست که بتوانیم اعتماد شایسته ای بین مردم ایجاد کنیم و دوست داریم با تعامل سازنده در جهت پیشبرد هرچه بهتر امور کمک کنیم.
وی افزود: درخصوص خدمات کنسولی در حوزه نمایندگی ها در هرات می توان به جد بگوییم که ظرفیت های بسیار خوبی داشته و داریم به منظور قانمونمند کردن ترددها خدمات کنسولی بدون هیچ حاشیه ای در حال انجام است.
افخمی گفت: پارسال فقط در هرات 200 هزار نفر ویزیت صادر شد که بخش اعظم آنها از فراه بودند چون در این استان با توجه به اینکه ظرفیت کاری وجود ندارد اگر نتوانیم برای این افراد اشتغال ایجاد کنیم جذب گروه های تکفیری و مخالف می شوند و امنیت منطقه را به هم می زنند.
وی اظهار داشت: با توجه به پروسه امنیت که برای ما مهمترین موضوع در شهرهای مرزی است این کار را با جان و دل خریده ایم و قسم اعظمی از افرادی که در حال کارگری هستند، اهل فراه هستند.
وی افزود: تعامل خوب و سازنده ای بین 2 کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در جریان است که نشان گر عزم و ارده طرفین برای تعاملات بیشتر است.
سرکنسول ایران در هرات گفت: سیاست خارجی ایران براساس متن صریح قانون اساسی، ارتباط و تعامل سازنده با همه کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای همسایه است و افغانستان این ظرفیت را دارد که هم به عنوان یک کشور اسلامی و هم همسایه، دوست و همراه همیشه از ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران استفاده کند همچنان که در چهار دهه گذشته در سطوح مختلف همراه و همکار خوبی برای افغانستان بوده است.
وی بیان کرد: در سطح کلان کمیته های پنجگانه بین دو کشور در حال فعالیت هستند که امید است در آینده نزدیک شاهد ارجاع پیمان نامه راهبردی میان ایران و افغانستان باشیم و براساس آن بتوانیم فعالیت ها را گسترش دهیم.
'عبدالبصیر سالنگی' والی فراه افغانستان و محمدمهدی مروج الشریعه استاندار خراسان جنوبی در نشست مشترک راهکارهای افزایش همکاری متقابل در بخش های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و مرزی را بررسی کردند.
خراسان جنوبی 460 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.