محمدرحیم شهریاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خراسان جنوبی یکی از حادثه خیز ترین استان های کشور با 50 گسل فعال است که به طور میانگین هر 10 سال شاهد زلزله بالای هفت ریشتر بوده است.
وی ادامه داد: امروزه آموزش باید به عنوان یک دغدغه در خراسان جنوبی مد نظر مردم و مسئولان قرار گیرد زیرا توانمندی شخص در مقابله با حوادث، جلوی آسیب و هزینه های زیاد را خواهد گرفت.
وی اظهار داشت: مردم خراسان جنوبی باید پیش بینی لازم را برای حداقل 24 ساعت پس از حادث داشته باشند، این استان با استان های معین فاصله 6 تا هفت ساعتی دارد و انتقال امکانات امدادی به طول خواهد انجامید.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: یادگیری مسایل و راهکار های مدیریت بحران در حوادثی همچون سیل و زلزله و تهیه بسته ای شامل خوراکی های تاریخ دار از مسایل مورد نیاز برای هر خانواده در این استان است که باید به آن توجه شود.
شهریاری با بیان اینکه از تجربه استان های حادثه دیده باید بهره جست، افزود: در زلزله اخیر تهران اگر مردم آموزش لازم را برای مدیریت بحران کسب می کردند تا این حد هزینه ایجاد نمی شد که یک قوطی آب معدنی به قیمت 2 برابر فروخته شود.
وی اظهار داشت: در زلزله بم کرمان هم افرادی که آموزش دیده بودند کمترین خسارت را متحمل شدند و امروز تنها با مشارکت رسانه و هلال احمر می توان با اطلاع رسانی کافی و به موقع از خسارت های زیاد پیشگیری کرد.
وی گفت: متاسفانه امروزه در کشور بیشتر به فکر درمان تا پیشگیری هستیم در حالی که وضعیت کنونی نیازمند آمادگی بیش از پیش خانواده ها در مقابله با بحران است.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه اطلاع رسانی و آموزش از اهمیت بیشتری نسبت به مقابله برخوردار است، تصریح کرد: در حال حاضر رسانه ها باید با قوت و همت بیشتری در این راستا فعالیت کنند تا مقابله با بحران هم همانند کمربند ایمنی در جامعه فرهنگ سازی شود.
وی تاکید کرد: رسانه ها باید قبل از هرگونه تولید گزارش در مواقع بحرانی از وضعیت و کم و کیف آن به صورت کامل آگاهی داشته باشند زیرا تهیه گزارش بدون اطلاع از نحوه اطلاع رسانی به حتم نارضایتی مردم را به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: آموزش و اطلاع رسانی و امداد و نجات 2 رسالت اصلی هلال احمر است اما اطلاع رسانی و آموزش در اولویت این مجموعه قرار دارد که امیدواریم با هم افزایی مردم و مسئولان در کنار هم پیشگیری را بر درمان ترجیح دهیم.

** نیازمندی های مدیریت بحران/ نبود متولی مشخص
شهریاری با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران باید متولی برخی نیازمندی ها همچون سرویس بهداشتی و حمام را مشخص کند، گفت: در زمان بحران مردم شاید بدون آب و غذا تا ساعاتی بتوانند تحمل کنند اما برخی نیازمندی های خاص باید در بدو امر تهیه شود.
وی ادامه داد: شهرداری ها باید در این بخش ورود کنند تا برخی از پارک ها و محل های ایمن شهری به امکاناتی همچون سرویس بهداشتی و حمام مورد نیاز مجهز شود تا مردم با مشکل مواجه نشوند.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در نقطه کور امدادرسانی قرار دارد، افزود: امکانات و تجهیزات مورد نیاز مدیریت بحران در استان باید تقویت شود زیرا دوری از استان های معین در مواقع بحران مردم را با مشکل مواجه خواهد کرد.
وی تقویت بالگرد امداد و نجات و زیرساخت هایی همچون ریل را از نیازمندی های ضروری استان بیان و تصریح کرد: رسانه ها نیازمندی ها را تا قبل از ایجاد بحران مطالبه کنند.
شهریاری با بیان اینکه 22 پایگاه امداد و نجات در استان فعالیت می کنند یادآور شد: به غیر از شهرستان طبس که به دلیل بعد مسافت با مشکلاتی روبه رو است سایر شهرستان ها از استاندارد خوبی در پوشش امدادی برخوردار هستند.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، اظهار داشت: وضعیت پایگاه ها در شهرستان طبس استاندارد نیست و پایگاه ها در فاصله 200 کیلومتری هم قرار دارند که باید تدبیری در این زمینه اندیشیده شود.
وی در ادامه گفت: برای مهار مشکلات احتمالی در این شهرستان با همکاری و هم افزایی هلال احمر و اورژانس 115 مقداری از این مشکل حل شده است اما همواره دغدغه ایجاد پایگاه های نزدیک و استاندارد جاده ای وجود دارد.
به گزارش ایرنا، شرایط جغرافیایی خراسان جنوبی برای بروز 75 درصد بلایای طبیعی مستعد است، در این میان زلزله و خشکسالی در صدر بلایا قرار دارد.
*3215 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.