به گزارش ایرنا عباس رکنی روز یکشنبه در نشست خبری گرامیداشت روز خبرنگار اظهار داشت: نرخ بیکاری کشور در بهار امسال 12.1 درصد بوده که این رقم امسال در خراسان جنوبی تک رقمی شده است.
وی با اشاره به نرخ بیکاری استان در زمستان 96 افزود: سال گذشته این عدد 10.6 درصد بوده و بهار سال گذشته نیز 11.5 گزارش شد که امسال نسبت به سال قبل وضع بهتر شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی نرخ مشارکت اقتصادی مردم خراسان جنوبی را در بهار 96 حدود 42.2 درصد اعلام کرد و گفت: این عدد بهار امسال به 41.1 درصد رسیده است.
وی با اشاره به برنامه های امسال در بخش مهارت آموزش در محیط کار واقعی اظهار داشت: برای امسال 580 نفر پیش بینی کرده ایم که تاکنون با 45 درصد پیشرفت کار نسبت به تعهد، 262 واجد شرایط کارآموز در 133 واحد پذیرنده ثبت نام کرده اند.
رکنی تعهد مشاغل خانگی را 195 مجوز برای امسال عنوان کرد و افزود: از ابتدای امسال 386 مجوز فرد مستقل و 75 مجوز پشتیبان صادر شده که درصد تحقق آن نسبت به تعهد 236 درصد است.
وی از ابلاغ 20 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی برای امسال خبر داد و گفت: از دو هفته قبل این رقم ابلاغ شده و در قالب تسهیلات تا سقف 75 میلیون تومان با نرخ سود چهار درصد به واجدین شرایط پرداخت می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به آمار نفوس و مسکن سال 95، تعداد شاغلان و بیکاران استان را به ترتیب 199 هزار و 48 نفر شاغل و 27 هزار و 145 نفر بیکار اعلام کرد و افزود: یکهزار و 354 نفر جویای کار نیز چهار ماه ابتدای امسال به مراکز کاریابی استان مراجعه کرده اند.
وی با بیان اینکه 67 درصد این افراد دارای مهارت و 33 درصد فاقد مهارت هستند گفت: براساس رده سنی 33 درصد 15 تا 24 سال، 47 درصد 25 تا 34 سال و 17 درصد 35 تا 44 سال بوده اند.
رکنی اضافه کرد: سهم بخش های اقتصادی استان براساس آمار سال 95 به تفکیک بخش کشاورزی 33.9 درصد، صنعت 28.4 و خدمات 38.7 درصد است.
وی با اشاره به وجود یکهزار و 49 تعاونی در خراسان جنوبی اظهار داشت: تعاونی های استان در بخش های مختلف 516 هزار و 972 نفر عضو مرد و 68 هزار نفر هم عضو زن دارند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه تعاونی های یادشده در سه بخش اقتصادی فعالیت می کنند گفت: 51.6 درصد در بخش خدمات، 30.5 درصد صنعت، معدن، ساختمان و 17.8 درصد بخش کشاورزی هستند.
وی مهمترین برنامه ها در بخش تعاونی را تشکیل، نظارت و آموزش عنوان کرد و گفت: برای امسال تشکیل 70 تعاونی جزو تعهدات بوده که چهار ماه ابتدای امسال 25 تعاونی تشکیل شده است.
رکنی از ثبت نام 62 تعاونی در سامانه کارا خبر داد و گفت: این شرکت ها درخواست تسهیلات اشتغال پایدار روستایی را داشته اند که تقریبا مبلغ درخواستی آنها 50 میلیارد تومان بوده است.
وی گفت: تاکنون 49 تعاونی با مبلغ 39 میلیارد تومان به بانک معرفی که هفت تعاونی موفق به دریافت وام به مبلغ چهار میلیارد و 700 میلیون تومان شده اند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی جشنوار مسابقه نقاشی کودکان با موضوع تعاون و همکاری را از برنامه های ترویجی امسال معرفی کرد و گفت: جشنواره های تعاونی برتر نیز در همین قالب هر سال برگزاری می شود.
وی در خصوص عملکرد بخش روابط کار نیز اظهار داشت: یکهزار و 550 بازرسی ادواری و موردی برای امسال تعهد داشته ایم که در چهار ماه نخست امسال، یکهزار و 614 مورد انجام شده و از این رو عملکرد نسبت به تعهد 104 درصد تحقق داشته است.
رکنی با اشاره به آموزش 68 مسئول ایمنی در چهار ماه ابتدای امسال گفت: از ابتدای سال هفت حادثه در محیط کار رخ داده که این رقم در مدت مشابه سال قبل 22 مورد بوده لذا شاهد کاهش 68 درصدی حوادث ناشی از کار هستیم.
وی تعداد حوادث فوتی را 2 مورد اعلام کرد و افزود: سال قبل نیز آمار همین تعداد بوده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: امسال متعهد بودیم سه هزار و 200 نفر ساعت آموزش ایمنی کارکنان و کارفرمایان ارایه دهیم که در چهار ماه ابتدای امسال چهار هزار و 850 نفر ساعت محقق شده است.
وی از ابلاغ 599 مورد بررسی حقوق و مزایای کارگری در استان خبر داد و گفت: 265 تشکل کارگری دارای اعتبار نیز در این مدت شکل گرفته است.
رکنی با اشاره به برقراری بیمه بیکاری 337 نفر در چهار ماه اول امسال بیان کرد: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل اندکی افزایش داشته و تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری استان برای امسال 980 نفر است.
وی تعداد دادخواست واصله در چهار ماه امسال را 170 مورد اعلام کرد و گفت: همین رقم در چهار ماه سال قبل 209 مورد بود که علت کاهش آن تمرکز بر راهنمایی، مشاوره و حل و فصل اختلافات قبل از دادخواست است.
وی ادامه داد: آرای سازشی جامعه کارگری و کارفرمایی 39 درصد در عملکرد سال 97 ثبت شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 32 درصد بود.
رکنی تجلیل از کارگران، برگزاری کارگاه های آموزشی پیشگیری از آسیب های اجتماعی، مسابقات قرآن کارگران استان و فعالیت تیم های ورزشی را از جمله برنامه های فرهنگی و اجتماعی در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد.
همچنین در این نشست از خبرنگاران فعال حوزه تعاون و کار تجلیل شد.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.