امید سحرخیز روز پنجشنبه به مناسبت روز خبرنگار با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی افزود: سرباز، ژنرال و میدان دار در جریان سازی خبری، ساماندهی افکار عمومی و مطالبه گری، خبرنگار و رسانه است چون این کار صرفا از طریق دولت قابل اجرا نیست.
وی بیان کرد: گاهی اوقات بحث جریان سازی خبری پیش می آید که این موضوع فراتر از مسائل عادی است چون در جریان سازی خبری با توجه به نیازها، افکار عمومی سازماندهی می شود.
وی گفت: مقام معظم رهبری در دهه 80 تعبیری با عنوان امپراطوری رسانه ای غرب داشتند و این یعنی جریان استکباری غربی به اندازه ای قدرت پیدا کرده که افکار عمومی دنیا را به شکلی مدیریت می کند که اگر همه یک صحنه واحد را ببینند برداشت شان مشابه باشد و به این شکل هدف خود را به افکار عمومی القا می کند.
مدیرکل بازرسی خراسان جنوبی افزود: استکبار جهانی به کشورهای مختلف ظلم، تعدی و تجاوز می کند و سیاست خود را به شکلی قابل پذیرش برای افکار عمومی جلوه می دهد و باید به مقوله جریان سازی خبری توجه ویژه داشت.
وی اظهار داشت: تیرماه سال جاری در دیدار مقام معظم رهبری با مجموعه کارکنان قوه قضائیه معظم له یکی از تذکراتشان به مجموعه این قوه اطلاع رسانی هنرمندانه در برابر هجمه ها برای خنثی شدن توطئه ها بود.

** سرمایه گذاری از نیازهای اساسی خراسان جنوبی است
وی گفت: برای مثال یکی از نیازهای اساسی خراسان جنوبی سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار است که اگر بخشی از اخبار به شکل هدفمند و با ظرافت رسانه ای فرصت ها و زمینه رشد و توسعه را معرفی کند، کار مناسبی است.
سحرخیز گفت: در زمینه جریان سازی خبری به عنوان یک رسانه، داشتن آگاهی لازم، اطلاعات دقیق و به روز نسبت به رویدادها و شرایط قانونی لازم است زیرا اگر نسبت به قانون آگاهی لازم نباشد کار صحیح کارشناسی انجام نمی شود ولی با آشنایی لازم نسبت به قانون زمینه تدوین و اصلاح قوانین فراهم می شود.
وی افزود: ورود رسانه در حوزه هایی باعث اصلاح قانون می شود که لازمه آن جریان سازی صحیح به منظور ایجاد مطالبه در افکار عمومی است.

** کار رسانه با بازرسی شباهت دارد
مدیرکل بازرسی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: کار رسانه با وظایف و اقدامات سازمان بازرسی کل کشور شباهت دارد و امروز در دنیا کشورهایی که از نظر سلامت اداری، عملکرد مطلوب دارند، رسانه رکن انکارناپذیر آنها بوده است.
وی گفت: ارزیابی سازمان بازرسی نشان می دهد که خراسان جنوبی از استان های پاک و کم مسئله در مقوله فساد است.
وی تصریح کرد: سلامت حاکم بر استان به دلیل خودکنترلی و تدین مردم است و این فضا دیگر کنترلی را هم در پی دارد اما از باب بی تدبیری و ضعف مدیریتی آسیب هایی حتی قبل از استان شدن خراسان جنوبی مترتب بوده است.

** برخی مدیران جسارت و اشرافیت لازم را ندارند
سحرخیز گفت: برخی مدیران استان جسارت و اشرافیت لازم برای انجام کار را ندارند و از ترس اینکه خطا نشود گاهی اوقات کاری انجام نمی شود یا متوقف می ماند.
وی با اشاره به اینکه این استان به لحاظ منابع مالی با محدودیت مواجه است افزود: اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی خراسان جنوبی ناچیز است و برای توسعه استان راهی جز جلب مشارکت بخش خصوصی و تقویت واحدهای تولیدی و صنعتی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: مدیران خراسان جنوبی باید در زمینه جلب مشارکت مرکز به استان در حوزه آب و راه متمرکز شوند.
مدیرکل بازرسی خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت های این استان در بخش معدن گفت: حدود 10 هزار پهنه معدنی در خراسان جنوبی داریم و این فرصت هایی است که می تواند سرمایه گذار را جلب کند اما باید به ایجاد زیرساخت های لازم برای سرمایه گذار مثل راه توجه شود.
وی افزود: امنیت استان بالاست و مردم این منطقه پرتلاش و کم توقع هستند که مدیران باید از این فرصت ها و منابع انسانی به درستی بهره برداری کنند.
سحرخیز از رسانه ها خواست در این موارد جریان سازی خبری را در دستور کار قرار دهند و از دستگاه ها مطالبه کنند.

** خبرنگار به اثر خبر توجه داشته باشد
وی ادامه داد: حرفه خبرنگاری مانند شغل انبیا است چون آگاهی بخشی درست برای اصلاح جامعه، کار انبیاست و اگر خبرنگار به اثر خبر خود توجه نداشته باشد و فقط با هدف خبررسانی فعالیت کند، ممکن است یک راهبرد برای آن فرد باشد و قابل نفی نیست اما توجه به کیفیت خبر هم مهم است.
مدیرکل بازرسی خراسان جنوبی گفت: سطح خبرگزاری و رسانه نباید به روابط عمومی یک دستگاه تنزل پیدا کند چون آن خبرگزاری فقط خوش آمدگوی مدیر دستگاه اجرایی می شود.
وی اظهار داشت: رسانه باید آزادی عمل را براساس تشخیص خود داشته باشد و به مردم فکر کند.
سحرخیز افزود: در شرایط کنونی با ایجاد فناوری های نوین مثل فضای مجازی در یک پیچ تاریخی قرار داریم و مهم ترین آفت این فضا برای جامعه این است که راست و دروغ را با هم می آمیزد.
وی با تاکید بر اینکه خبرنگاران و خبرگزاری ها به فضای مجازی و آسیب های آن توجه ویژه داشته باشند گفت: اطلاع رسانی از برخی موضوعات و پرونده ها باید به گونه ای باشد که موجب بدبینی مردم به کل نظام و مسئولان نشود.
7559*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.