به گزارش ایرنا، صحت، سرعت و دقت سرلوحه کار هر خبرنگار متعهدی است که بدون هرگونه جبهه گیری سیاسی در راستای رسالت خبری و حرفه ای خود گام برمی دارد.
خبرنگار نقطه وصل مردم و مسئولان و از طرفی بازگو کننده مطالبات آنها در حوزه های مختلف است که استراتژی کاری یک خبرنگار در ثبت رویداد و چگونگی بازگو شدن آن می تواند این ارتباط را نزدیک و یا دور کند.
زندگی خبرنگار در بطن جامعه است تا با مشکلات و معضلات اجتماعی ارتباط بهتری برقرار کند و از سویی با ارتباط گیری حرفه ای با مدیران، از نحوه و روند خطیر مسئولیت شان اطلاع کسب و با تحلیل میدانی درست، ارتباطی تنگاتنگ بین مردم و مسئولان برقرار کند.
کار و حرفه خبرنگار قوت قلبی برای مردمی است که نیازمند تحلیل عملکرد نماینده و خدمتگزاران خود در حوزه های مختلف هستند، خبرنگار با تلاش شبانه روزی جلوی صرف وقت و هزینه مخاطبان شان را می گیرند تا این ارتباط تنگاتنگ همواره بین مثلث مردم، مسئولان و خبرنگاران حفظ شود.

** خبرنگار مدافع حقوق مردم و تصویرگر زوایای زندگی است
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: خبرنگار مدافع حقوق مردم و تصویرگر زوایای زندگی و تحولات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و نقش موثر و مناسب خبرنگار در هر زمانی، غیرقابل انکار است.
حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا، افزود: نقش مثبت و منفی خبرنگار در ثبت و ضبط مشاهدات، تحولات و خبرسازی در موضوعات مختلف، خود حکایت غیرقابل انکاری است، خبرنگار دیدبان و چشم مردم در راستی آزمایی مدیران حکومتی است.
وی ادامه داد: امروزه خبرنگار علاوه بر داشتن علم خبری باید قدرت تجزیه و تحلیل مسایل و رویدادها را داشته باشد تا با انتقال درست آن به جامعه موجبات به وجود آمدن یک جامعه آگاه را فراهم سازد.
به گفته وی نیل به واقعیت و بیان حقیقت، هدف اصلی یک خبرنگار متعهد و حرفه ای است، خبرنگار از هنر شنیدن و هنر انتقاد درست و مناسب برخوردار بوده و عواطف و احساسات غیر کارشناسی خود را در تبیین وقایع و اطلاع رسانی خویش دخالت نمی دهد.
وحدانی نیا تصریح کرد: برخی اوقات غفلت و کوتاهی برخی نویسندگان و بی توجهی به نیازهای واقعی مردم ، دل زدگی و بی تفاوتی مخاطبین را به دنبال دارد که مسلم خبرنگاران با توجه به رسالت ذاتی و حرفه ای خودشان توجه ویژه ای به این مسایل دارند.

** ضرورت تدوین موازین حقوقی و قانونی فعالیت رسانه ها
معاون دادگستری خراسان جنوبی گفت: با توجه به توسعه اطلاعات و گسترش اطلاع رسانی به عنوان نیاز اساسی جامعه، ضرورت دارد موازین حقوقی و قانونی نظام فعالیت رسانه و خبرنگاری به خوبی و درستی تدوین شده و از الزام و تضمین حقوقی لازم برای تحقق فرهنگ رسانه و تضمین حرفه ای فعالیت رسانه ای و خبرنگاری برخوردار باشد.
به گفته وی قرار گیری در عصر ارتباطات و رسانه و دروان حاکمیت فضای سایبر و اینترنت و خبرگزاری ها اهمیت این موضوع را دوچندان می کند و باید دانست که کار و پیشه خبرنگاری یک امر کاملا علمی و حرفه ای است و رسانه ها امروزه می توانند داعیه خدمت رسانی به مردم در آگهی بخشی و جهت دهی افکار عمومی داشته باشند.
وحدانی نیا، تاکید کرد: امروزه نباید رسانه را سانسور کرد و موجب رکود در رسانه شد اما نباید فضا به طریقی رها شود که موجب سوء استفاده شود.
وی ادامه داد: با توجه به رسالت خبری خبرنگاران، مدیران باید آستانه تحمل خود را در برابر انتقاد سازنده رسانه ها بالا ببرند و از طرفی رسانه ها هم باید حریم ها را حفظ و به دنبال سیاه نمایی نباشند.
وی اظهار داشت: امروزه دستگاه قضایی هم همانند سایر دستگاه ها نیازمند توان رسانه ها است و برای برقراری عدالت، پشتیبانی از حقوق جامعه، احیای امور عامه، کاهش جمعیت کیفری، و سایر اولویت ها به توان رسانه نیاز دارد و رسانه را به عنوان پل ارتباطی بین دستگاه قضا و جامعه می شناسد.
معاون پیشگیری دادگستری نقش رسانه ها را در حمایت و حفاظت از حقوق دولت مهم دانست و گفت: امروزه جامعه از دستگاه قضایی انتظار دارد برای همه جرایم متوسل به مجازات حبس شود در حالی که قوه قضاییه استفاده از حبس را مناسب نمی داند که رسانه ها می توانند نقش مهمی را در فرهنگ سازی این مهم ایفا کند.
وی در ادامه جایگاه رفیع اهل قلم را متوجه افرادی دانست که حریم و حرمت قلم را پاس می دارند و افزود: رسانه پویا و بالنده موجب تعالی و پویایی جامعه می شود و هیچ نهادی بدون استفاده از این ظرفیت نمی تواند به اهدافش برسد.

** خبرنگاران مدیران اجتماعی هستند
مدیر کل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی هم گفت: خبرنگاران مدیران اجتماعی در جامعه هستند و باید در تحلیل و بررسی مسایل با قدرت وارد شوند.
عصمت محمودی افزود: خبرنگاران نقش بی بدیلی در گسترش دانایی، امنیت روانی، ترویج و تثبیت سبک زندگی عمومی دارند و باید برای گسترش روابط اجتماعی به صورت میدانی وارد عرصه اجتماع شوند.
به گفته وی قلم خبرنگار باید زمینه ساز امید در جامعه شود تا مردم و مسئولان امید را زمینه ساز ارتقای اجتماعی کنند.
وی اظهار داشت: خبرنگار حرفه ای امروز باید در کارگروه های اجتماعی با قوت و آگاهی کامل شرکت و قبل از برگزاری کارگروه به صورت میدانی مسایل مورد رسیدگی را پیگیری و تحلیل کند تا نظر مسئول، بازخورد قلم خبرنگار باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه رسانه ها هم باید نسبت به مسایل اجتماعی احساس مسئولیت کنند، افزود: رسانه ها و به خصوص رسانه هایی که یارانه می گیرند باید نسبت به رسالت شان حساسیت داشته باشند که خوشبختانه این حساسیت در خراسان جنوبی پایه ریزی شده است.
*3215 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.