به گزارش ایرنا علیرضا نصرآبادی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: از این تعداد 11 طرح در طبس، هفت طرح در بشرویه و فردوس، قاین و شاسکوه نهبندان هم هر کدام یک طرح مصوب شده است.
وی بیان کرد: برای بهره برداری هر طرح سه تا پنج سال به مجریان مجوز داده می شود همچنین مجری مربوطه باید برای احیای سطح زیر کشت نیز تعهد بدهد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: برای اینکه مردم به صورت مستقیم قادر به برداشت آنغوزه باشند در حال اخذ مجوز هستیم که تا این لحظه هنوز محقق نشده است.
وی با تاکید بر اینکه برای مزایده طرح های بهره برداری از آنغوزه باید مجریان بومی منطقه باشند گفت: هم اکنون سطح زیرکشت آنغوزه در استان 100 هزار هکتار است که با داشتن بارندگی های نرمال سالانه 60 تن این محصول در استان برداشت می شود.
نصرآبادی افزود: هر کیلوگرم کشته آنغوزه بین 100 تا 150 هزار تومان و شیره آن یک کیلوگرم متوسط حدود 250 هزار تومان به فروش می رسد.
وی بیان کرد: از اوایل خرداد تا اواخر مهرماه برداشت آنغوزه در استان ادامه دارد که از آن 2 محصول شیره و کشته مورد استفاده قرار می گیرد.
وی آنغوزه را جزو محصولات گیاهی دانست که از نظر درآمدزایی و صرفه اقتصادی قادر است با بخش دامداری رقابت کرده حتی در برخی مواقع از آن پیشی گیرد.
نصرآبادی میزان اشتغال ایجاد شده در زمینه برداشت محصول آنغوزه در استان را یکهزار خانوار اعلام کرد و گفت: به دلیل درآمد خوبی که از این محصول به دست می آید جوانان نیز به سمت آن جذب شده اند.
وی تاکید کرد: هر نوع گیاهی که در عرصه های طبیعی استان قابلیت برداشت داشته باشد باید در راستای مدیریت صحیح عرصه و برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز و تخریب عرصه های طبیعی از منابع طبیعی مجوز گرفته شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی یادآور شد: اکنون برای برداشت محصول آنغوزه قوانین وضع شده و برداشت آن براساس طرح مصوب است.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.