به گزارش ایرنا عباس رکنی روز سه شنبه در نشست ترویجی با خبرنگاران افزود: چهار ماه اول امسال 25 شرکت تعاونی با عضویت 608 نفر در استان تشکیل شد که زمینه اشتغال 576 نفر را فراهم کرد.
وی بیان کرد: در حال حاضر یکهزار و 43 تعاونی با عضویت 585 هزار و 863 نفر در استان خراسان جنوبی فعال است و میزان سرمایه گذاری این تعاونی ها 353 میلیارد و 454 میلیون ریال بوده که زمینه اشتغال 9 هزار و 900 نفر را فراهم کرده است.
وی گفت: بیشترین تعداد شرکت تعاونی با 257 مورد مربوط به شهرستان بیرجند و کمترین آن با 32 تعاونی مربوط به شهرستان درمیان است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: شرکت های تعاونی در بخش های اعتباری، تامین نیاز تولیدکنندگان، تامین نیاز صنوف خدماتی، مصرف کنندگان، تولیدی توزیعی، حمل و نقل، خدمات، سهام عدالت، صنعتی، عمرانی، فرش دستباف، مسکن، معدنی و کشاورزی فعال هستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر 31.5 درصد شرکت های تعاونی استان در بخش خدمات، 19.7 درصد در بخش صنعت و 17 درصد در بخش کشاورزی فعال هستند.
رکنی به پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری اشاره کرد و افزود: تاکنون 60 تعاونی متقاضی دریافت این تسهیلات شدند که از این تعداد 49 تعاونی با مبلغ 383 میلیارد و 240 میلیون ریال مورد تصویب کمیته فنی تسهیلات قرار گرفته و به بانک عامل معرفی شدند.
وی گفت: تاکنون هفت تعاونی موفق به دریافت 47 میلیارد و 240 میلیون ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی شده اند.
وی با بیان اینکه سهم تعاونی ها اکنون در بخش اقتصادی قابل قبول نبوده و کمتر از 10 درصد است تاکید کرد: در قانون برنامه ششم توسعه قید شده باید طوری برنامه ریزی شود که سهم تعاونی ها در سه بخش اقتصادی صنعت، خدمات و کشاورزی به 25 درصد برسد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: برای رسیدن به این مهم هفت راهبرد از جمله ترویج فرهنگ تعاون، آموزش، توسعه مدیریت و توانمندسازی منابع انسانی تعاونی ها، تحکیم تعاملات شبکه ای در تعاونی ها، تقویت همکاری های بین دستگاهی، تامین مشوق ها و منابع مالی، توسعه بازار تعاونی ها و تقویت برندهای تعاونی، نظارت بر تعاونی ها مدنظر است.
وی به برگزاری جشنواره سالانه تعاونی های برتر اشاره کرد و گفت: این مهم با هدف ترویج و گسترش فرهنگ تعاونی هر سال برگزار می شود و معرفی الگوهای موفق در سطح جامعه از دیگر اهداف آن است.
رکنی شریک اصلی اجتماعی این اداره کل را اتاق تعاون دانست و تاکید کرد: باید در یک تعامل مثبت و کامل با اتاق تعاون همکاری و فعالیت کنیم.
وی اظهار داشت: اکنون که در شرایط خاص پیگیری برای جذب تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری هستیم انتظار می رود تعاونی ها برای جذب هرچه بیشتر تسهیلات بکوشند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی گفت: تسهیلات ارزان قیمت اشتغال پایدار روستایی و عشایری با یک سال تنفس و سود چهار و 6 درصد فرصت مغتنمی است که باید تعاونی ها برای جذب این تسهیلات پیشتاز باشند.
وی بر سرمایه گذاری شرکت های تعاونی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر تاکید کرد و گفت: سرمایه گذاری در این زمینه منطقی بوده چرا که آینده دنیا به این سمت در حرکت است.
رکنی در ارتباط با برندسازی محصولات شرکت های تعاونی اظهار داشت: این موضوع تا حدودی به تعاونی مربوط است تا زمینه های بازاریابی محصول را فراهم کند از طرفی اداره تعاون نیز شرایط برند سازی را برای آن محصول در استان فراهم می کند.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.