به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، محمد اصغرزاده، افزود: در پی گزارش مردمی مبنی بر بروز علایم بالینی مشکوک به هاری در 2 قلاده سگ با تاریخچه نزاع و درگیری با یک قلاده شغال و ایجاد جراحات در برخی نقاط بدن و مرگ پس از حدود چهار روز از درگیری، اقدامات اولیه در کمترین زمان صورت پذیرفت.
وی ادامه داد: کارکنان شبکه دامپزشکی این شهرستان در محل حضور یافتند و به نمونه گیری از دستگاه اعصاب مرکزی لاشه ها پرداختند و بر دفن بهداشتی لاشه ها در گودال عمیق به همراه آهک پاشی در محل دفن و محیط اطراف نظارت کردند.
وی اظهار داشت: با توجه به حساسیت بیماری هاری و قابل انتقال بودن آن به انسان، از همان ساعات اولیه با انجام مشاوره های بهداشتی، عواقب این بیماری مدیریت شد و پس از ایجاد تلفات ضمن اطلاع رسانی از وقوع تلفات مشکوک به دستگاه های ذیربط از جمله شبکه بهداشت و درمان برای بررسی دقیق جمعیت انسانی به سرعت نمونه گیری با رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه ای شدید انجام شد.
اصغر زاده با بیان اینکه لاشه ها به صورت کاملا بهداشتی دفن شدند گفت: نمونه ها با رعایت اصول ایمنی به آزمایشگاه مرجع ارسال شد که پس از بررسی، نتیجه آزمایشگاهی نمونه ها از نظر هاری منفی بود.
وی در ادامه یادآور شد: رعایت نکات و الزامات قرنطینه ای به افراد تحت تاثیر تذکر و بر انجام این موارد تاکید شد.

** تلفات غیر عادی طیور در روستاها به دامپزشکی اطلاع رسانی شود
مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی مناطق کشور، تولید کنندگان هر گونه تلفات غیر عادی طیور را سریعا به دامپزشکی اطلاع دهند تا در اسرع وقت نسبت به بررسی و نمونه گیری اقدام شود.
وی به نظارت و مراقبت های دامپزشکی از واحدهای پرورشی و روستایی اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال یک هزار و 730 مورد بازدید، نمونه گیری و پایش توسط کارشناسان دامپزشکی انجام شده که خوشبختانه موردی از این بیماری مشاهده نشده است.
اصغر زاده ضمن قدردانی از همکاری هم استانی ها در انعکاس چند مورد تلفات غیر عادی طیور، یادآور شد: پس از نمونه گیری و آزمایش های لازم از موارد گزارش شده، هیچ کانون حادی مشاهده نشده است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در ادامه اظهار داشت: امسال آموزش روستاییان از طریق برگزاری دوره های ترویجی انجام و مباحث مهم در خصوص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مورد تاکید قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا از 770 مرغداری گوشتی و تخمگذار موجود در استان 250 واحد فعال هستند و در کنار این مرغداری ها، مردم به صورت سنتی در روستاها اقدام به نگهداری مرغ می کنند که گزارش آنها پس از تلف شدن مرغ های نگهداری شده ضرورت دارد.
3215 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.