عبدالله عباس آبادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ارتوپدی فنی را یکی از رشته های وابسته به علوم پزشکی و توانبخشی معرفی کرد و افزود: هدف از این رشته تولید ارتز و پروتز یا به عبارت بهتر وسایل کمکی و اندامهای مصنوعی جایگزین عضو قطع شده و آموزش بیمار برای استفاده از آنهاست.
کارشناس ارشد ارتوپدی فنی خراسان جنوبی با بیان اینکه پروتزها اندام هایی مصنوعی هستند که برای فرد دچار قطع عضو ساخته شده و به جای اندام طبیعی از دست رفته قرار می گیرند گفت: بیماران به علل متفاوتی ممکن است یک اندام یا قسمتی از آن را نداشته باشند، لذا به کمک این علم و مهارت فنی و تجربه کارشناسان اندام مصنوعی مناسب برای این افراد ساخته می شود.
وی پروتزها را شامل انواع پاهای مصنوعی (بالای زانو و زیر زانو)، انواع دستهای مصنوعی (بالای آرنج و زیر آرنج)، انواع انگشتان مصنوعی و پروتز چرمی پنجه ذکر کرد و گفت: این وسایل به مددجو کمک می کنند تا خلاء عضو از دسته رفته طبیعی را کمتر احساس کرده و به فعالیت روزانه خود باز گردد.
وی افزود: یک نوزاد ممکن است در بدو تولد، فاقد قسمتی از اندام باشد یا ممکن است یک اندام غیرکارا یا بدشکل داشته باشد که پزشک برای بهتر کردن شکل یا کارآیی آن؛ ناگزیر از قطع قسمتی از آن و سپس جایگزینی بخش قطع شده با یک عضو مصنوعی باشد.
عباس آبادی با بیان اینکه برخی حوادث از جمله سوانح رانندگی، سقوط از ارتفاع، کار با ماشین آلات صنعتی، سوختگی ها، وقوع زلزله و سایر موارد ممکن است منجر به قطع عضو شوند اظهار داشت: گاهی اوقات هم ابتلا به بعضی بیماری ها مانند دیابت، انسداد عروقی، سرطانها و غیره ممکن است موجب از دست رفتن قسمتی از اندام شود.
وی یادآور شد: تمام این بیماران نیاز به اندام مصنوعی دارند تا نه تنها شکل و ظاهر بهتری داشته باشند، بلکه کارآیی آنها هم بهتر شود.
این کارشناس توانبخشی گفت: پیش از این، افراد برای دریافت خدمات ارتوپدی فنی مجبور به عزیمت به مشهد یا زاهدان بودند اما پس از ایجاد چند کلینیک در مرکز استان این راه دور بر بیماران و معلولان همواره شده است.
وی درباره کاربرد ارتزها اظهار داشت: این وسایل کمکی به منظور جلوگیری از ایجاد بدشکلی ها (دیفورمیتی) یا تصحیح آنها، کمک به عملکرد بهتر عضو، نگهداری یا تثبیت قسمت ها و مفاصل مختلف بدن بکار می روند.
عباس آبادی ادامه داد: این وسایل شامل کفش، کفی و صندل های طبی، کفش های دیابتی و بارداری، انواع بریس های اندام تحتانی و اندام فوقانی و انواع اسپیلنت، کمربند، گردن بند، مچ بند، زانوبند می شوند.
وی جامعه هدف ارتوپدی فنی را در درجه اول افرادی معرفی کرد که دارای معلولیت های مختلف از قبیل CP یا فلج مغزی، اسپاینا بیفیدا، ضایعه نخاعی، فلج اطفال، دیستروفی عضلانی، دیابت و غیره هستند و ادامه داد: همچنین جانبازان، افراد دچار سکته های مغزی یا کسانی که به هر دلیل دیگر دچار معلولیت شده اند، مراجعین غیر اورژانسی هستند که به وسایل کمکی نیاز دارند تا بتوانند به امور روزانه زندگی شخصی خود بپردازند.
کارشناس ارشد ارتوپدی فنی در خراسان جنوبی گفت: دسته دوم افرادی هستند که به صورت اورژانسی به ما مراجعه می کنند، افرادی که دچار حادثه شده اند، مانند تصادف، پرت شدن از ارتفاع و غیره که نیاز فوری به وسایل کمکی و تثبیتی ارتوپدی دارند که باید به صورت اورژانسی برای آنها ساخته شود.
وی افزود: برخی افراد نیز با مشکلاتی از قبیل پا درد، زانو درد، کمردرد، گودی یا صافی کف پا، دفورمه شدن پا و از دست دادن پا مراجعه می کنند که لازم است وسایلی برایشان ساخته شود.

** والدین قبل از 2 سالگی برای اصلاح اختلالات اندامی فرزندان خود مراجعه کنند
کارشناس مسئول توانپزشکی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی به آمار مراجعه کودکان زیر 10 سال به مراکز ارتوپدی فنی اشاره کرد و افزود: عمده مشکل این افراد صافی کف پا، اختلالات راه رفتن، گودی کمر، قوزشدن پشت، پای ضربدری یا پرانتزی است که توصیه می شود والدین کودکان خود را بعد از رسیدن به سن 2 سالگی، حتما به پزشک متخصص ارتوپدی یا مغز و اعصاب نشان دهند و مشاوره بگیرند.
وی در خصوص امکانات موجود در مراکز ارتوپدی فنی خراسان جنوبی گفت: هم اکنون تمامی اقدامات مورد نیاز جامعه هدف در مراکز ارتوپدی فنی استان انجام می گیرد، لذا مردم از مراجعه به سایر استانها بی نیاز بوده و حتی در پاره ای موارد مراجعانی از سایر شهرها مثل زابل، زاهدان، چابهار و گاهی هم مشهد به مراکز استان داشته ایم.
عباس آبادی درباره سختی های این کار نیز اظهار داشت: کار ارتوپدی فنی تمام سختی ها و جوانب کار سخت و زیان آور را با خود دارد؛ چرا که در این مراکز افراد با مواد شیمیایی سر و کار دارند که برای تنفس بسیار مضر است.
وی کار با فلزات و حساسیت های پوستی ناشی از کار با گچ و ضرورت سرپا ایستادن به صورت طولانی مدت را از دیگر سختی های کار ارتوپدی فنی عنوان کرد.

** پاچنبری عارضه ای شایع در خراسان جنوبی
کارشناس ارشد ارتوپدی فنی خراسان جنوبی، عارضه کلاب فوت یا پاچنبری را از مواردی عنوان کرد که بیشترین مراجعه را به مراکز ارتوپدی فنی استان دارند و افزود: با توجه به شیوع بالای این بیماری در خراسان جنوبی، مراجعان زیادی به خصوص از شهرستان درمیان داریم که البته ارزیابی آماری دقیقی تاکنون درباره شیوع این عارضه انجام نگرفته؛ اما از سنین ابتدایی تولد، باید تشخیص به موقع و درمان آن انجام شود و ما تا سن 3 تا 4 سالگی با این اشخاص در ارتباط هستیم تا آثار منفی این عارضه کاهش یابد.
وی با تاکید بر اینکه در مراکز ارتوپدی فنی می توان برای هر نقطه ای که قطع عضو صورت گرفته است عضو مصنوعی ساخت افزود: با پیشرفت علم و توسعه وسایل توانبخشی به جرات می توان گفت که در حال حاضر؛ از سر انگشت پا تا لگن و از سر انگشتان دست تا شانه عضو آسیب دیده ترمیم و بازتوانی می شود.
عباس آبادی اظهار داشت: هم اکنون در استان چهار واحد ارائه دهنده خدمات ارتوپدی فنی فعالیت دارند که 2 واحد وابسته به بخش دولتی و موسسه خیریه و 2 واحد دیگر نیز وابسته به بخش خصوصی هستند.
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.