به گزارش ایرنا جعفر شهامت روز سه شنبه در نشست خبری افزود: خراسان جنوبی در استفاده از فناوری های نوین روکش جاده ای پیشتاز بوده و این روش ها تاثیرات مطلوبی بر کاهش هزینه های نگهداری داشته است.
وی از وجود 10 هزار و 500 کیلومتر راه آسفالت در استان خبر داد و گفت: ارزش این راه ها بیش از 10 هزار و 500 میلیارد تومان است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خراسان جنوبی ادامه داد: بخش خصوصی نیز بیش از یکهزار و 300 میلیارد تومان در بخش ناوگان حمل و نقل، مجتمع خدمات رفاهی و ارایه کنندگان تسهیلات در جاده ها سرمایه گذاری کرده است.
وی با بیان اینکه ارزش اقتصادی نگهداری راه ها ایجاب می کند که سیستم مدیریت پایدار ایجاد شود افزود: یکی از این سیستم ها روسازی است که برای همین منظور آموزش ارتقای کیفی راه ها در دستور کار قرار دارد.
وی تصریح کرد: اطلاعات بیش از 2 هزار و 500 کیلومتر از راه های اصلی و شریانی و 800کیلومتر راه فرعی در قالب سیستم مدیریت نگهداری روسازی راه اسکن شده است.
شهامت گفت: آمار قطعه به قطعه این راه ها آنالیز و اولویت ها مشخص شده تا براساس این داده ها پس از تخصیص اعتبارات سال مالی 97 برای نگهداری آنها برنامه ریزی شود.
وی با بیان اینکه سیستم مدیریت نگهداری پل ها، ابنیه فنی و سیستم مدیریت ایمنی راه ها نیز دنبال می شود گفت: روی این موارد نیز آموزش های لازم و کار اجرایی پیگیری خواهد شد.
وی افزود: سالانه 20 درصد راه های فرسوده استان نیاز به روکش دارد و در همین راستا سال گذشته 711 کیلومتر از راه های استان نگهداری روکش انجام شد که 60 درصد آن آسفالت سطحی و ﻣﯿﮑﺮوﺳﺮﻓﯿﺴﯿﻨﮓ بوده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: این نوع آسفالت علیرغم ضخامت نازک خرابی جاده را چهار تا پنج سال عقب می اندازد و به دلیل محدودیت های اعتباری ناگزیر هستیم از روش های جدید که مقرون به صرفه تر است استفاده کنیم.
وی ادامه داد: روش ها ﻣﯿﮑﺮوﺳﺮﻓﯿﺴﯿﻨﮓ و روسازی بتنی به عنوان روش های نوین نگهداری راه ها در خراسان جنوبی دنبال می شود و اگر این روش ها در استان جواب دهد برای سایر نقاط کشور نیز مورد استفاده واقع خواهد شد.
شهامت گفت: از 2 سال گذشته به همت راه و شهرسازی این روش ها در 10 تا 12 کیلومتر اجرا شد و مرتب از لحاظ مقاومتی و نگهداری رصد می شود.
وی با تاکید بر اینکه باید سطح نگهداری راه تقلیل پیدا کند گفت: از آنجا که 4 تا 6 درصد ارزش راه برای نگهداری هزینه می شود، این رقم برای راه های استان حدود 600 میلیارد تومان است که به کل اعتبار عمرانی استان در سال هم نمی رسد و عملا با نرم کشوری یک درخواست نشدنی خواهد بود.
وی با بیان اینکه روکش بتنی در 12 کیلومتر از جاده بیرجند - قاین انجام شده است افزود: روکش ﻣﯿﮑﺮوﺳﺮﻓﯿﺴﯿﻨﮓ نیز در جاده قاین - خضری، محور بیرجند - خوسف به سمت خور و بخشی هم در مسیر دیهوک - راور اجرا شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خراسان جنوبی گفت: امسال برنامه داریم بعد از ثبات قیمتی در بازار برای بخش دیگری از جاده ها این فناوری ها را اجرا کنیم.
وی با تاکید بر اینکه روش های جدید، مشکل زیرساختی جاده ها را نمی تواند حل کند گفت: ﻣﯿﮑﺮوﺳﺮﻓﯿﺴﯿﻨﮓ مخصوص نگهداری سطح جاده است و به لحاظ هزینه ای با ماندگاری بالا و سرعت اجرا، صرفه جویی 50 درصدی را در چهار سال ایجاد می کند.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.