رضا رجبی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ماده 56 را نوعی سرمایه گذاری معرفی کرد و افزود: در قالب این ماده دولت به فاینانسوری که اجرای پروژه را متقبل شده، تسهیلات بانکی می دهد و پس از عقد قرارداد در قالب این ماده قانونی سرمایه گذار بشخصه مجری پروژه شده یا کار را به پیمانکار دیگری واگذار می کند.
وی اظهار داشت: قیمت تمام شده این پروژه پس از ورود به ماده 56 ارزیابی و فاینانسور به بانک معرفی می شود که بانک هم مبلغ موردنظر را در حسابی متمرکز کرده و سرمایه گذار از محل آن هزینه های پروژه را تامین می کند؛ از طرفی سرمایه گذار در برآوردها و هزینه کردها باید سود خود را در نظر بگیرد.
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه بازه زمانی برای هزینه کرد اعتبار مشخص است گفت: در این مسیر هیچ گاه کار تاخیر و تعدیل ندارد و سرمایه گذار باید طبق تعهد کار را به اتمام برساند.
وی افزود: بازپرداخت این تسهیلات به صورت سنواتی بر عهده دولت است و سود آن نیز بین دولت و سرمایه گذار تقسیم می شود.
رجبی با بیان اینکه به زودی فراخوان جذب سرمایه گذار برای استفاده از ماده 56 در پروژه بیرجند - قاین اعلام می شود گفت: پیش از این 2 پیمانکار پروژه به عنوان سرمایه گذار اعلام آمادگی کرده اند اما به دلایلی موفق به استفاده از این فرصت نشدند.
وی با تاکید بر اینکه تفاوت قیمت تمام شده و نرخ بازار شامل این پروژه نمی شود تصریح کرد: سرمایه گذار اگر ابتدا، متوسط نوسانات قیمت بازار را در چند ماه اخیر محاسبه کند و در قیمت پایه بگنجاند قطعا می تواند سود خود را در پروژه تضمین کند.
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: واریز به موقع رقم تسهیلات از مزایای ماده 56 است که در سرعت بخشیدن به پروژه نیز موثر خواهد بود.
وی اعتبار پیش بینی شده برای کل پروژه دوبانده شدن محور بیرجند - قاین را 120 تا 150 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: پیمانکاران 44 میلیارد تومان در این پروژه مطالبه دارند که باید پرداخت شود.
رجبی با بیان اینکه بانک های استانی رغبتی برای تامین منابع مالی این طرح نداشتند گفت: با رایزنی استاندار، بانک های خراسان رضوی در این خصوص اعلام آمادگی کرده اند.

** پیشرفت 50 درصدی دوبانده شدن محور بیرجند - قاین
وی از پیشرفت 50 درصدی پروژه دوبانده شدن محور بیرجند - قاین خبر داد و افزود: طول کل این محور 100 کیلومتر بوده که 44 کیلومتر آن تاکنون دوبانده شده و 56 کیلومتر باقی مانده که از این میزان نیز 21 کیلومتر آماده آسفالت است.
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه بحث آزادراه نیز در کنار دوبانده شده این پروژه دنبال می شود گفت: تاکنون جلسات متعددی در سطح وزارت راه و استانداری برگزار شده و امید است که در نهایت به نتیجه مثبت منتهی شود.
وی اولویت اول را ایجاد باند دوم محور بیرجند - قاین دانست و اظهار داشت: آزادراه هزینه هایی دارد که باید از طریق عوارضی تامین شده و با توجه به وضع موجود، علیرغم تردد خودروهای سنگین، تعداد ترافیک کم است ولی با این حال این موضوع نیز پیگیری می شود.
استاندار خراسان جنوبی روز گذشته (چهارشنبه) در شورای اداری استان گفت: 17 تیرماه امسال مجوز ماده 56 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، برای بزرگراه بیرجند - قاین صادر شد.
محمدمهدی مروج الشریعه اظهار داشت: تامین منابع مالی برای پروژه های زیرساختی استان با اولویت پروژه بیرجند - قاین به عنوان دومین پروژه در کشور اقدام مهمی بود که می توان از منابع مالی مناسب برای این پروژه برخوردار شد.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.