به گزارش ایرنا محمد مالکی روز یکشنبه در جلسه بررسی مشکلات بخش کشاورزی و دام شهرستان نهبندان افزود: خشک شدن و کاهش آبدهی قنوات روستاها تامین آب باغات و دام روستاییان را با چالش جدی مواجه کرده است.
وی خواستار این شد که دولت برای تامین آب شرب دام روستاییان اعتبار اختصاص دهد و گفت: سال های نخست دهه 90 دولت برای تامین آب دام روستاییان به جهاد کشاورزی اعتبار اختصاص می داد ولی چند سال است که این اعتبار قطع شده و با توجه به کمبود شدید آب در روستاها باید دوباره این ردیف بودجه احیا شود.
مدیر جهاد کشاورزی نهبندان از تمامی دستگاه های اجرایی خواست برای آبرسانی به دام شهرستان و رفع مشکل روستاییان در کوتاه مدت، ناوگان های حمل آب خود را در اختیار جهاد کشاورزی قرار دهند.
وی اظهار داشت: باید برای احیا و افزایش آبدهی قنوات طرح های آبخیزداری ضربتی در بالادست قنوات اجرا شود و در روستاهایی که این طرح ها اجرا شده، آب قنات مربوطه افزایش یافته است.
مالکی گفت: باید همه دستگاه‌ها با در اختیار گذاشتن تجهیزات خود در اجرای طرح های آبخیزداری مشارکت کنند و اجرای موفق این طرح ها در روستاها نیازمند مشارکت و همکاری مردم است.
وی بیان کرد: هم اکنون مردم نهبندان 420 هزار واحد دامی را پرورش می‌دهند که بر اثر خشکسالی های چندین ساله تعداد دام شهرستان به شدت کاهش یافته و در صورت عدم توجه دولت به خواسته دامداران شاهد مهاجرت آنان خواهیم بود.
وی با تاکید بر اینکه گرانی و نبود علوفه نابودی دام عشایر و روستاییان را نشانه گرفته است اضافه کرد: کاهش بارندگی ها در سال جاری و فقر علف در مراتع و از طرفی افزایش قیمت نهاده های دامی و کمبود آن مشکلات دامداران شهرستان را افزایش داده است.
مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: امسال 6 هزار تن نهاده دامی برای تامین علوفه دام روستاییان و عشایر نیاز است که از ابتدای امسال تاکنون 2 هزار تن نهاده های دامی مدت دار و یارانه ای در شهرستان توزیع شده است.
وی گفت: باید برای حل مشکل دامداران شهرستان دولت نهاده های دامی یارانه ای و مدت دار بیشتری را به روستاییان اختصاص دهد.
وی یادآور شد: خشکسالی زلزله‎ای خاموشی است که خسارت های پنهان بسیاری با خود دارد و بیشتر آنها به چشم نمی آیند اما اثرات آن به شدت روستاییان را تهدید می کند.
مالکی افزود: سال زارعی جاری فقط 22 میلیمتر بارندگی در شهرستان نهبندان داشته ایم که کاهش بارندگی ها مشکلات بخش کشاورزی و دام شهرستان را سال آینده دو چندان خواهد کرد.
نهبندان مرکز این شهرستان در 200 کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
شهرستان نهبندان با 26 هزار کیلومترمربع مساحت از شمال و غرب به شهرستان بیرجند، از جنوب به استان های سیستان و بلوچستان و کرمان و از شرق به افغانستان و شهر زابل محدود می شود.
این شهرستان با 140 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در جنوبی ترین نقطه خراسان جنوبی در ناحیه بیابانی، تقریبا خشک و کم آب استان قرار دارد.
7556*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.