به گزارش ایرنا فرشته دست پاک روز پنجشنبه در نشست کارگروه ویژه اشتغال و کارآفرینی شهرستان طبس افزود: ما به عنوان نماینده عالی دولت در حوزه فرش دستباف برای کسب نشان جغرافیایی به نام فرش اصیل طبس آمادگی داریم.
وی گفت: هر گونه موارد در حوزه آموزش و پژوهش برای راه اندازی کارگاه متمرکز در هنر و صنعت منطقه طبس را انجام می دهیم و برای احیای هنر اصیل منطقه اعلام آمادگی می کنیم.
رییس مرکز ملی فرش بیان کرد: اگر شما نشان جغرافیایی را برای فرش طبسی بگیرید می توانید صادرات کنید و اکنون 20 درصد صادرات فرش دستباف به قم تعلق دارد که سرمایه گذاری کرده و نشان جغرافیایی را گرفته است.
وی افزود: در نمایشگاه فرش تهران برای استان خراسان جنوبی یک غرفه و برای شهرستان طبس غرفه ای دیگر در اختیار قرار خواهیم داد و مرکز ملی فرش از تهیه مستند فرش دستباف ایرانی در استان خراسان جنوبی و شهرستان طبس و برگزاری جشنواره فرش در نیمه دوم سال حمایت خواهد کرد.
دست پاک درباره خانه فرش در خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی دو نماد جغرافیایی به ثبت ملی برساند در صورتی که محلی در بیرجند قرار دهند، آن را تجهیز و سپس دومین خانه فرش را در طبس راه اندازی خواهیم کرد.
وی با اشاره به موضوع بیمه قالی بافان گفت: این مورد را به جد پیگیر هستیم و به عنوان مسکن بیمه دیگری را پیش بینی کردیم که تحت بیمه عشایری و روستایی است.
رییس مرکز ملی فرش ایران درباره تسهیلات برای قالی‌بافان گفت: از محل صندوق کارآفرینی امید و محل کمک های فنی اعتباری که در اختیارمان است با طرح هایی که برای توسعه فرش دستباف شهرستان ارائه خواهید کرد، آمادگی داریم.
وی با یادآوری اینکه ایران خاستگاه فرش دستباف جهان است ادامه داد: فرش دستباف در تسخیر ایرانیان است و فاصله بسیار زیادی با دومین تولید کننده فرش دستباف که در کشور هند است، داریم.
دست پاک گفت: از عمر اولین فرش دستباف ایرانی که متعلق به عهد هخامنشی است بیش از 2500 سال می گذرد و فرش دستباف ایرانی را به غیر از استفاده به عنوان یک زیرانداز به عنوان مالکیت فکری و هویت ملی ایرانی باید دوباره احیا کنیم.
وی تاکید کرد: باید برای تبلیغ کار هنرمندان خود حداقل مساجد را مزین به فرش دستباف ایرانی کنیم زیرا فرش دستباف ارزش فرهنگی دارد و بافت فرش در کارگاه های ستاد بازسازی عتبات عالیات نشان از تاثیر فرهنگی آن است.
وی با بیان اینکه فرش دستباف ایرانی آمیزه ای از صنعت، فرهنگ و دانش است، افزود: ما بسیاری از مراکز دانشگاهی را مختص این رشته داریم و در این حوزه دانش آموختگان زیادی هستند که برای افزایش دانش بافندگان در سراسر کشور اعلام آمادگی می کنند.
حدود 25 هزار دار قالی و 50 هزار بافنده در خراسان جنوبی شناسایی شده است که 10 درصد آنها بیمه شده فرش هستند.
شهر طبس در 280 کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
7217*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.