ادامه مطلب به این شرح است: در کنار دیگر مسائل مهم اقتصادی تهیه مسکن از چالش هایی است که به دغدغه بسیاری از خانواده ها تبدیل شده است.
موضوعی که این روزها نقش پررنگ تری به خود گرفته و با قد کشیدن قیمت فروش مسکن و افزایش پلکانی اجاره بها غافلگیری شهروندان خانه به دوش و نارضایتی آن ها را از این شرایط در پی داشته است.

** افزایش اجاره بها
یک شهروند بیرجندی با اشاره به قیمت بالای اجاره بهای منزل به ویژه در جنوب شهر می گوید: برای یک منزل قدیمی در خیابان معلم که از نظر ظاهری هم وضعیت مناسبی نداشت مبلغ بالایی توسط صاحبخانه درخواست شد که رقم معقولی آن هم با وضعیت نامناسب منزل نبود.
«قلی پور» از افزایش قیمت اجاره بها در دیگر محله ها هم گلایه دارد و می افزاید: در مراجعه به خیابان آیت الله مدرس و غفاری هم با افزایش 20 درصدی قیمت ها نسبت به دیگر نقاط آن هم برای اجاره فضاهای کوچک مواجه شدم که پرداخت آن در شرایط فعلی در توان من نبود و برای خانواده ام شرایط مناسبی نداشت.
بانویی هم که به دنبال منزلی با قیمت مناسب است، می گوید: برای یک واحد بسیار کوچک آن هم در منطقه سراب ماهانه مبلغی پرداخت می کنم که نسبت به محدوده منزل و مساحت آن رقم بالایی است، البته مبلغی هم به عنوان رهن پرداخت کرده ام و از آن جا که درآمد ثابتی ندارم از پس پرداخت آن بر نمی آیم.
«حسنی» دیگر شهروندی است که با اشاره به افزایش قیمت ها در چند ماه اخیر می گوید: در گذشته قیمت اجاره بها با توجه به نوع منزل در مهرشهر بسیار مناسب بود اما اکنون 30 درصد افزایش یافته و روند صعودی دارد و می توان گفت قیمت ها متناسب با نوع منزل درخواستی نیست و نظارتی هم بر آن وجود ندارد.
موضوع دیگری که علاوه بر اجاره بها این روزها شهروندان را دچار شوک و به نوعی غافلگیر کرده است، افزایش بی رویه قیمت منزل است، تا جایی که برخی در یک بازه زمانی اقدام به فروش منزل کرده اما برای خرید آن با مشکل مواجه شده اند.
«کریمی» که یک ماه پیش اقدام به فروش منزلش در محدوده خیابان آیت الله غفاری کرده است، ادامه می دهد: بعد از این موضوع با روند صعودی قیمت خانه ها مواجه شدم و هم اکنون منزلی با همان شرایط و قیمت قبلی که فروختم، یافت نمی شود و بعد از سال ها یا باید دوباره مستاجر شوم یا تن به خرید خانه ای کوچک تر و با قیمت کمتر بدهم.
«عباسی» هم دیگر شهروندی است که اقدام به فروش منزلش در محدوده خیابان جمهوری اسلامی بیرجند کرده است و با گلایه از افزایش چند درصدی قیمت ها می گوید: بعد از فروش منزل با مشکل خرید مواجه شدم و حتی نمی توان ملکی با شرایط پایین تر خرید و هم اکنون با وجود چند فرزند باید به دنبال منزل اجاره ای بروم.

** افزایش 40 درصدی مسکن
رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند افزایش قیمت منزل و اجاره بها در چند ماه اخیر را تایید می کند و می گوید: از ابتدای امسال شاهد افزایش بی رویه بین 30 تا 40 درصد قیمت منزل و 20 تا 30 درصد اجاره بها در این شهر بوده ایم اما یک هفته ای است این موضوع راکد شده و خرید و فروش انجام نمی شود یا کمتر است.
به گفته وی، زمانی که یک متر مربع زیربنا در یک خیابان بیرجند سه میلیون تومان قیمت گذاری شود و فرد برای یک طبقه با 100 تا 150 متر مربع زیربنا باید 500 میلیون تومان بپردازد دیگر رغبتی برای خرید نمی ماند.
«اربابی» با اشاره به تمایل مردم برای فروش منزل در شرایط فعلی ادامه می دهد: چون قیمت ها بالاست خریداری هم وجود ندارد، البته بخشی از این گرانی ها مربوط به افزایش قیمت مصالح و به تبع آن کاهش ساخت و سازهاست که باعث تورم در بازار مسکن شده است.
البته این را هم اضافه می کند که افزایش قیمت منازل ارتباطی با نوسان قیمت دلار ندارد و این روند صعودی را به حباب خطرناکی تشبیه می کند که به زودی خواهد ترکید چرا که بر اساس تجربه چند ساله اش، در سال های 76، 82، 86، 92 نیز شاهد نوسان و جهش قیمت ملک بوده ایم اما بعد از مدتی به روال عادی برگشته است.
وی قسمتی از افزایش قیمت ها را هم مربوط به نبود کارخانه برای سرمایه گذاری، نبود کشاورزی با توجه به خشکسالی های چند ساله و... می داند و می افزاید: این موضوع سبب شده با توجه به نوسان های اخیر بازار، افراد دارایی شان را از بانک ها خارج کرده و در حوزه زمین و مسکن سرمایه گذاری کنند.
آن طور که پیش بینی می کند: تا پایان امسال به طور حتم این حباب شکسته می شود و شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود چرا که خرید مسکن و اجاره آن از ضروریات مردم است که باید برای برطرف کردن مشکلات آن چاره اندیشی شود.
خریداران دست نگه دارند
وی توصیه می کند: خریداران در شرایط فعلی دست نگه دارند تا مسائل به حالت اولیه و روند عادی برگردد چرا که این روند پابر جا نخواهد ماند و تا پایان امسال شاهد کاهش چند درصدی قیمت ها خواهیم بود.
وی قیمت کنونی بازار را با توجه به جمعیت و موقعیت بیرجند در مقایسه با دیگر نقاط کشور مانند مشهد بالاتر می داند و علت آن را نبود سرمایه گذاری با سوددهی بالا در این شهرستان اعلام می کند و یادآور می شود: هم اکنون یزد پایین ترین قیمت مسکن نسبت به دیگر نقاط کشور را دارد و دلیل آن ورود رقابتی مردم برای راه اندازی و تاسیس کارخانه در این استان است اما در خراسان جنوبی بیشترین سرمایه گذاری در حوزه مسکن است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند در مورد گلایه مستاجران از اجاره بهای منزل و با اشاره به افزایش 20 تا 30 درصدی آن می گوید: تا چند ماه آینده قیمت اجاره بها نیز کاهش خواهد یافت.
«اربابی» تورم در شمال را نسبت به جنوب شهر کمتر اعلام و اظهار می کند: در یک بازه زمانی میزان اجاره بها در مهرشهر پایین بود اما با توجه به افزایش قیمت در دیگر نقاط شهر، تقاضا برای این نقطه بیشتر شد و در نتیجه قیمت ها نیز افزایش یافت.

** اجاره بهای سلیقه ای
البته این را هم اضافه می کند که در مورد اجاره بها، قانونی برای تعیین قیمت وجود ندارد و گاهی هر چند کارشناس قیمت اجاره منزل در یک ملک را تعیین می کند اما ممکن است هنگام عرضه، مالک قیمت دیگری پیشنهاد و اعلام کند و به نوعی قیمت ها سلیقه ای اعمال می شود و اهرمی که بتوان جلوی آن ها ایستاد، وجود ندارد.
7559 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.