به گزارش ایرنا علیرضا نصرآبادی روز یکشنبه در نشست کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد ستاد بازآفرینی شهری استان خراسان جنوبی افزود: اگر نگاه آینده استان را در توسعه کامل ببینیم در رفع محرومیت ها و جلوگیری از مهاجرت موفق تر خواهیم بود.
وی با بیان اینکه طرح ترسیب کربن خراسان جنوبی به عنوان یک الگوی موفق در 21 استان دیگر تعمیم داده شده است گفت: انتظار می رود در نگاه به این پروژه اعتمادسازی ایجاد و ظرفیت های مردمی نیز تقویت شود.
نصرآبادی با اشاره به تلاش های 40 ساله دستگاه های اجرایی در مناطق محروم روستایی به ویژه نقاط مرزی اظهار داشت: علیرغم همه این فعالیت های باز هم شاهد مهاجرت و حاشیه نشینی هستیم.
وی با بیان اینکه در سال های گذشته انسجام درون و برون سازمانی برای برنامه ها وجود نداشته است افزود: دستگاه های اجرایی به جای جامع نگری در پروژه ها به دنبال اجرای وظیفه بوده اند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با طرح این سئوال که آیا بعد از گذشت 40 سال هنوز فرصت آزمون و خطا وجود دارد؟ گفت: در سال های اخیر بخش های زیادی از نهادهای خیریه و سازمان های مردم نهاد به کمک دولت آمده اند و نگرش خوبی برای خدمت به مناطق محروم در دولت اتفاق افتاد.
وی بیان کرد: برای جبران عقب ماندگی ها نیازمند الگو بودیم که به لحاظ تجربی نتیجه کار را نشان داده باشد.
وی به نشست های ملی و منطقه ای در همین راستا اشاره کرد و گفت: بهترین گزینه به عنوان الگو پروژه های بین المللی سازمان جنگل ها بود که خراسان جنوبی نیز مجری چند نمونه از این طرح ها بوده است.
نصرآبادی شاخص این پروژه های الگو را مشارکت صفر تا صد مردم عنوان کرد و افزود: در این پروژه ها نیازها توسط مردم اولویت بندی می شود و همکاری آنها از زمان ورود تا مطالعه، اجرا، بهره برداری و نگهداری ادامه دارد.
وی با اشاره به خروجی این پروژه های بین المللی در استان تصریح کرد: آب، شغل پایدار و درآمد سه رکن اصلی استان است که در اجرای این پروژه ها به آن رسیدیم.
وی گفت: سیستم منسجم برون سازمانی در قالب این پروژه ها ایجاد شده است و الزام های قانونی نیز در این خصوص وجود دارد.
معاون دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی هم در این جلسه با بیان اینکه درآمد به تنهایی عاملی برای مهاجرت نیست اظهار داشت: بسیاری از روستاها دارای منبع درآمد بوده اما باز هم به مهاجرت روی می‌ آورند.
محسن عدل با اعتقاد به اینکه شاید بشود روند مهاجرت را کند کرد اما متوقف نمی شود افزود: جای خالی امکاناتی چون دانشگاه و بیمارستان در روستاها به این پدیده دامن می زند و گرنه بسیاری از روستاها طرح هادی هم دارند ولی مهاجرفرست هستند.
وی با بیان اینکه حتی 30 درصد از منازل برخی شهرها خالی از سکنه شده است گفت: باید با رونق تولید به دنبال بازگشت جمعیت باشیم.
وی ایجاد طرح های اشتغالزایی به خصوص توجه به بوم گردی و گردشگری را در این بازگشت جمعیت موثر ارزیابی کرد.
9766*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.