به گزارش ایرنا میزان بهره گیری بهینه و درست از استعدادها و توانایی های نیروی انسانی امروزه به عنوان یکی از مباحث مهم در توسعه جامعه محسوب می شود.
در این زمینه زنان به عنوان پتانسیل های اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردارند که این امر می تواند در جوامع روستایی نمود بالایی داشته باشد لذا توجه ویژه به جایگاه و نقش زنان روستایی در توسعه کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است.
زنان نمونه بخش کشاورزی خراسان جنوبی با همتی مثال زدنی نمونه ای بارز از فعالان عرصه تولید، اشتغال و اقتصاد مقاومتی هستند.
زعفران و زن 2 واژه ای که از آن همیشه به ظرافت و نرمی یاد می شود شباهت های زیادی به یکدیگر دارند.
انگار در خراسان جنوبی تولید محصول استراتژیک زعفران نیازمند حضور همیشگی زنان است، زنان این سرزمین تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت را با لطافت و زیبایی سحرانگیزی بر عهده دارند و این 2 با یکدیگر عجیب عجین شده اند.
زعفران این گیاه ظریف آنقدر ناز دارد که حتی اگر برای زمان اندکی خورشید به آن بتابد پژمرده می شود زن هم همینطور است نیاز به محبت، عشق و علاقه دارد.
در استان مرزی خراسان جنوبی زنان پا به پای مردان در امور اقتصادی به ویژه کشاورزی گام بر می دارند حتی گاهی قدم هایی استوارتر و محکم تر از مردان.
حبیبه آلمانی مهمویی از زمره بانوان مستعد و سخت کوشی است که با ایمان و توکل به خدا، پشتکار و همت خویش توانسته ذوق و استعدادش را در بخش کشاورزی بکار گیرد.
خبرنگار ایرنا مرکز خراسان جنوبی با این بانوی زعفران کار نمونه استان به گفت و گو نشست.
این بانوی نمونه با داشتن سه فرزند معلول و 54 سال سن یکی از ساکنان روستای مهمویی گازار از توابع بخش مرکزی بیرجند است که وقتی از به دنیا آوردن فرزند معلولش باخبر شد در اوج ناامیدی درخت تنومند آرزوهایش به بار نشست.
این بانوی فداکار طی سال های گذشته عناوین گوناگون استانی، شهرستانی و ملی از جمله باغدار نمونه، زعفران کار نمونه و مددکار افتخاری نمونه را کسب کرده و به گفته خودش این روستا را به کانون آموزش زعفران تبدیل کرده است.
وقتی از وی در مورد دلیل انتخاب این شغل پرسیدم گفت: سال 65 در سن 20 سالگی بودم که در اولین زایمانم خداوند فرزند معلولی به من داد که روز به روز بر شدت معلولیت جسمی و حرکتی اش افزوده می شد.

** فرار از افسردگی
نشستن در خانه با یک فرزند معلول برایم سخت بود معتقد بودم اگر به همین روال ادامه بدهم طولی نخواهد کشید که دچار افسردگی و دل چرکین خواهم شد.
در اوج جوانی داشتن فرزند معلول کلافه ام کرده بود همین جا بود که تصمیم گرفتم از خانه نشینی و افکار واهی فرار کرده و با بستن کمر همت، یار و مددکار همسرم در کار کشاورزی شوم.
این کشاورز نمونه ادامه داد: تا مقطع دیپلم در رشته تجربی درسم را ادامه دادم و مابقی دوران تحصیل را تصمیم گرفتم درس زندگی را با همسر و همسفرم بیاموزم.
اکنون سه فرزند معلول جسمی و ذهنی ( یک پسر و 2 دختر) دارم که به تازگی بینایی و شنوایی خود را هم از دست داده ‌اند، اما هر روز باانگیزه تر از دیروز به فرزندانم عشق می ورزم و شاکر خداوند هستم.
از در پاسخ به این سوال که چگونه می توان در کنار شغل سخت و طاقت فرسای کشاورزی سه فرزند معلول را هم نگهداری کرد که با کمال آرامش و امیدواری گفت: تاکنون چندین مرتبه از طرف سازمان بهزیستی از ما درخواست کرده‌ اند آنها را برای نگهداری به بهزیستی بسپاریم، اما تا زمانی که نفس در سینه دارم، به بهترین نحو از این هدیه های خداوند پذیرایی و مراقبت خواهم کرد.
وی علت معلولیت فرزندانش را موقعیت شغلی همسرش که زمانی در امور شیمیایی و رادیواکتیو فعالیت داشته، ذکر کرد و افزود: هیچ نگرانی بابت معلولیت فرزندانم ندارم و همه در کنار هم به خوبی زندگی می کنیم.
هر روز بعد از نماز صبح صبحانه و ناهار را آماده می کنیم و با همسر و سه فرزندم راهی مزرعه می شویم این عامل سبب شده فرزندانم کمتر دچار افسردگی شده و در محیطی باز و آرام ادامه حیات دهند.
بانونی زعفران کار نمونه خراسان جنوبی یادآور شد: گاهی اوقات به فکرم خطور می کند از این وضعیت زندگی خسته شده ام اما نیرویی از درون به من می گوید این دنیا محل آزمایش است و قرار است اینگونه آزمایش الهی را پس بدهی پس دوباره با قدرت و انگیزه تمام ادامه می دهم.

** کار در روستا عقب ماندگی فرهنگی نیست
این مددکار نمونه خراسان جنوبی گفت: انسان نباید گوشه نشینی را انتخاب کند بلکه همیشه باید مقاوم، پا برجا و استوار بماند، بیدی نباشد که با هر بادی بلرزد بلکه کارها را با حول و قوه الهی پیش ببرد آنوقت است که بزرگترین مشکلات توان مقابله با انسان اشرف مخلوقات را ندارد.
به اعتقاد حبیبه، بسیاری از افراد در شهرها بیکارند اما تصور می کنند زندگی در روستا برای آنها عقب ماندگی فرهنگی به دنبال دارد اما او به همه این تصورات خط بطلان کشیده و افزود: انسان اگر بخواهد کوهی را جابجا کند این توانایی را دارد.
این بانوی سخت کوش خراسانی با بیان اینکه در هر هکتار 37 کیلوگرم زعفران خشک برداشت می کند اظهار داشت: سطح زیر کشت زعفران ما اکنون 2 دهم هکتار است اما تمام تلاش خود را می کنیم تا در همین سطح کم با آب کمتر، محصول بیشتر و با کیفیت تری تولید کنیم.

** آغاز کشاورزی از نقطه صفر
کار کشاورزی را همراه با همسرم از صفر آغاز کردیم، در حالیکه هیچگونه کمکی از طرف خانواده ها عایدمان نشد سال 1364 از بانک مسکن 50 هزار تومان تسهیلات برای راه اندازی کسب و کار و امرار و معاش در روستا دریافت و ابتدا مغازه دایر کردیم بعد از گذشت یکسال زعفران کاری را تنها در چند مترمربع آغاز و هر سال افزایش دادیم و اکنون سالهاست که به عنوان زعفران کار نمونه استان معرفی می شویم.
در فعالیت های اجتماعی مشارکت فعال دارد و مدیر صندوق اعتباری خرد زنان روستایی نیز انتخاب شده است، برگزاری کارگاه های آموزشی، پرداخت تسهیلات در زمینه کار های کشاورزی و خدمات روستایی، حمایت مالی از زنان روستا، ایجاد فرصت های شغلی و مددکار افتخاری جهاد کشاورزی از دیگر فعالیت های این بانوی سخت کوش در روستاست.
آلمانی در بخش دیگری از سخنانش، کمبود آب را تنها مشکل مزارع زعفران دانست و افزود: کاش مسئولان بتوانند یک یا 2 نوبت آب در فصل زمستان بیشتر از دیگر کشاورزان در اختیار زعفرانکاران قرار دهند.
وی اظهار داشت: اگر خشکسالی و کمبود بارندگی همچنان ادامه یابد در آینده ‌ای نه چندان دور مجبور خواهیم شد پیاز زعفران خود را از زمین خارج و به فروش برسانیم.
وی گفت: سال 95 سرمازدگی خسارت سنگینی به محصول زعفرانکاران به دنبال داشت اما تاکنون هیچ تسهیلات یا جبران خسارتی از طرف بیمه دریافت نکرده‌ ام.
آلمانی مهمویی، کار اصلی اش کاشت، داشت و برداشت زعفران است اما 6 هکتار باغ زرشک نیز در روستای مهمویی دارد که همسرش در این زمینه فعالیت دارد.
وی اظهار داشت: اکنون که قیمت زعفران افت کرده است انتظار داریم مسئولان پیگیری کنند تا هر محصولی مربوط به هر استانی است در همان استان کشت و توسعه یابد.
وی ادامه داد: پیاز زعفران علاوه بر استان های داخلی به کشور افغانستان نیز صادر و در آنجا در حال توسعه است این موضوع آسیب بزرگی به کیفیت محصول استراتژیک خراسان جنوبی می زند.
وی افزود: خراسان جنوبی رتبه نخست تولید زعفران با کیفیت کشور را دارد ای کاش این موقعیت با جلوگیری از قاچاق یا فروش پیاز زعفران به کشورهای مجاور یا سایر استان ها حفظ شود.
آلمانی تاکید کرد: جوانان نگویند کار نیست، بلکه به وفور کار یافت می شود کشاورزی بهترین هنر است درآمد کافی و وافی در کنار روزی حلال و سلامت تن را به دنبال دارد.

** کشاورزی ستون پا برجا و محکم اقتصاد
وی از کشاورزی به عنوان مادر صنایع یاد کرد و گفت: همانطور که خانه، ستونی به نام مادر نیاز دارد کشاورزی نیز ستون پا برجا و محکمی برای اقتصاد کشور است.
وی اضافه کرد: در زمانه ای که بخش کشاورزی بستری مهم برای رسیدن به اهداف توسعه قلمداد می شود مسئولان باید توجه بیشتری به این بخش داشته و حمایت های خود را از کشاورزان دریغ نکنند.
سطح زیر کشت زعفران، محصول استراتژیک استان مرزی خراسان جنوبی بیش از 15 هزار هکتار است که 36 هزار نفر از بهره برداران این محصول سالانه حدود 54 تن زعفران خشک در استان تولید می کنند.
به مناسبت هفته جهاد کشاورزی امسال 57 کشاورز نمونه استانی و کشوری خراسان جنوبی (10 تولیدکننده برتر ملی و 47 نفر برتر استانی ) هفته گذشته تجلیل شدند که 13 نفر زن بودند.
گزارش: رقیه محمدی
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.