به گزارش ایرنا سرهنگ محمد زهرایی روز یکشنبه در نشست کارگروه استانی ایجاد هماهنگی پشتیبانی و نظارت بر برنامه های بسیج سازندگی خراسان جنوبی افزود: در بحث نظامی واژه دفاع موزائیکی به کار برده می شود یعنی هر منطقه در دفاع نظامی، امنیتی و اقتصادی روی پای خود بایستد.
وی اظهار داشت: در بسیج سازندگی ایراداتی در حوزه گروه های جهادی وارد بود اینکه فعالیت ها عمق کم و با پراکنده کاری انجام می شد و در سال جاری جغرافیای هدف برای گروه های جهادی تعریف شد.
وی گفت: در طرح جغرافیای هدف چند گروه جهادی یک یا چند نقطه روستایی را به عنوان جغرافیایی هدف خود انتخاب می کنند و مدت سه تا پنج سال در منطقه حضور دارند و به تدریج گروه جهادی بومی را به جای خود ایجاد می کنند.
جانشین رئیس سازمان بسیج سازندگی تصریح کرد: برنامه گروه جهادی فاصله گیری از اتکا به بودجه دولت و بسیج است و باید از ظرفیت مردم و خیران استفاده شود.
وی گفت: کار جمعی خوب در جغرافیای هدف اتفاق می افتد که از این طرح به لحاظ فرهنگی و معنوی حمایت شود و اگر قرار است پروژه ای در بسیج سازندگی تعریف شود اولویت به جغرافیای هدف داده شود.
وی افزود: محله های طرح کرامت، دهستان های پیشرفت و آبادانی و مناطق روستایی که ظرفیت تبدیل شدن به قطب را دارد از جغرافیای هدف هستند.
زهرایی گفت: شرایط کنونی کشور نیازمند بازتعریف فعالیت ها و برنامه های عملیاتی در دستگاه های اجرایی است و شرایط اقتصادی خاصی بر کشور حاکم شده که دلیل عمده آن تغییرات محیطی پیوسته و مستمری است که در دنیای پیرامون ما اتفاق افتاده است.
وی بیان کرد: وقتی درجه عدم اطمینان محیطی بالا می رود باید در درون از انسجام و ادغام بیشتری بهره برد که این اتفاق هنوز در کشور رخ نداده است و از هم گسیختگی سیاسی، اقتصادی و مبانی راهبردی در دستگاه های اجرایی وجود دارد که اگر از انسجام برخوردار نشود از این فضاها و خلاها ضربه می خوریم.
وی گفت: هم اکنون با جامعه ای از ابرقدرت های استکباری درگیر هستیم و در مدیریت استراتژیک به این درگیری از تفکر جودویی یاد می شود؛ یعنی اگر حریف از قامت درشت و قدرت بیشتر برخوردار است حتما نباید با او به شکل مستقیم دست و پنجه نرم کرد چون با شکست مواجه می شویم بلکه در این حالت از انرژی خود فرد برای زمین زدن او استفاده می شود.
جانشین رئیس سازمان بسیج سازندگی افزود: هر آنچه در خانه داریم را نباید عنوان کنیم و در مدیریت استراتژیک به این نوع مدیریت فن سگ خانگی اطلاق می شود که در این تفکر گفته می شود اگر یک سگ کوچک خانگی دارید اما همسایه شما نمی داند که این سگ کوچک است از آن حربه می توان علیه دشمن استفاده کرد.
وی تصریح کرد: اگر امروز به دنبال توسعه زیرساخت ها و ایجاد فضاهای غیراولویت دار باشیم و منابع مالی خود را به این سمت ببریم، کار درستی نیست.
وی گفت: آیا در این برحه زمانی که مشکل عمده کشور تهدید خارجی، کمبود آب و اشتغال است، نباید بازتعریفی در عناوین پروژه ها و فعالیت های دستگاه ها داشته باشیم؟
زهرایی اولویت کار در بسیج سازندگی را آب و اشتغال اعلام کرد و افزود: منظور از آب پروژه های آبخوان داری، آبخیزداری و قنات، کانال کشی، جلوگیری از فرسایش خاک و بیابان زدایی است.
وی اظهار داشت: آب یعنی هر آنچه مردم خراسان جنوبی برای ماندن در این استان و مهاجرت نکردن به آن نیاز دارند و از سازمان برنامه و بودجه تقاضا داریم در این استان مقوله آب را به عنوان اولویت نخست خود تعریف کند.
جانشین رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: مزیت نسبی در خراسان جنوبی برای سرمایه گذاری وجود ندارد چون این استان در گوشه ای از کشور با فاصله زیاد از مراکز مصرف کننده واقع شده که حمل و نقل ضعیف دارد و هیچ بخشودگی و مشوق برای سرمایه گذار ندارد.
وی افزود: راهکار سرمایه گذاری در این استان از روستاها و واحدهای کوچک کمک اشتغال است که باید به زنجیره ارزش وصل شده و خوشه صنعتی تشکیل دهند.
وی تاکید کرد: سبد اشتغال روستایی ایجاد شود یعنی اگر فردی چند گوسفند دارد در کنار آن صنایع دستی هم داشته باشد.
زهرایی گفت: دستگاه اجرایی به تنهایی قادر به ایجاد اشتغال پایدار و مستقیم در روستا نیست و باید هم افزایی در روستاها توسط دستگاه های مربوط ایجاد شود.
رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی هم گفت: پروژه های عمرانی و محرومیت زدایی از محورهای فعالیت این سازمان برای کمک به دولت در محرومیت زدایی است.
مهدی هنری افزود: 16 پروژه در بحث اعتبارات دولتی در سال مالی 1396 با مبلغ 21 میلیارد ریال در قالب موافقت نامه مستقیم با سازمان برنامه و بودجه مبادله شد.
وی اظهار داشت: دستگاه های اجرایی پروژه های قابل واگذاری خود به سازمان بسیج سازندگی را اعلام کنند.
رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پروژه ها را با مشارکت دستگاه اجرایی و خیران به مردم انجام می دهد که در سال 1396 از این سرفصل 20 میلیارد ریال با 50 پروژه تعریف و همه آنها محقق شد.
وی افزود: در حوزه قرارگاه پیشرفت و آبادانی 6 دهستان که از سال گذشته قرارداد آنها منعقد شد، تعداد 82 پروژه با مبلغ 55 میلیارد ریال در برنامه تعریف شده که 27 میلیارد ریال این مبلغ سهم قرارگاه پیشرفت و آبادانی و بقیه مربوط به دستگاه های اجرایی و خودیاری مردم روستاهاست و تا کنون 25 میلیارد ریال اعتبار قرارگاه پیشرفت و آبادانی تامین شده است.
هنری اظهار داشت: برای دهستان های لانوی سربیشه، گزیک درمیان و بندان نهبندان با آستان قدس رضوی به تفاهم رسیده ایم.
7559*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.